Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Een ei hoort erbij, zeker met Pasen. Lees meer over de voedingswaarde van eieren en kom te weten of chocola nu wel of niet goed is voor het hart. 

Gekookte paaseieren

Vroeger mocht je van je arts geen eieren eten als je een hoog cholesterolgehalte had. Eidooiers bevatten namelijk cholesterol. Maar de invloed hiervan op je cholesterolgehalte is minder groot dan gedacht. Verzadigde vetten in je voeding verhogen het cholesterol meer.

Toch is het advies om niet te veel eieren te eten, omdat ze je cholesterol wel een beetje kunnen verhogen. Houd het daarom op 2 tot 3 eieren per week. Voor vegetariërs is dat 3 tot 4 eieren.

Tip! Twijfel je of een ei vers is? Leg het dan in een bakje water. Een ei dat blijft drijven is niet vers.

Voedingsstoffen in eieren

Gekookte eieren bevatten veel voedingsstoffen. Ze zijn rijk aan eiwitten en vitamines en mineralen. Zo bevatten ze onder andere vitamine B2, B12, E en D en ijzer. 

Wist je dat ....

  • een gekookt ei 128 kcal bevat
  • een gekookt ei 8,8 gram vet bevat, waarvan twee derde onverzadigd vet
  • de eidooier een goede bron is van vitamines en mineralen

Chocolade paaseieren

Regelmatig verschijnen er berichten over onderzoek dat aantoont dat chocola goed is voor je hart en de bloedvaten.

Het draait om bepaalde stofjes in cacao, de zogenaamde flavanolen. Flavanolen maken de bloedvaten soepeler, wat gunstig is voor je bloeddruk. Dit effect is aangetoond als je elke dag 200 mg van die cacao-flavanolen eet. Dit komt overeen met 10 gram extra pure chocolade.

Dus wil je met Pasen chocolade eitjes eten, kies dan voor extra pure eitjes zonder vulling. 

Dus elke dag chocola eten om hart- en vaatziekten te voorkomen?

De Hartstichting raadt het niet aan om elke dag chocolade te eten. Chocola bevat naast de gunstige flavanolen in cacao ook veel calorieën. Dit vergroot de kans op overgewicht, wat een risicofactor is voor hart- en vaatziekten.

 

Tip voor ouders van jonge kinderen! ​Koop plastic eieren en stop er kleine cadeautjes of opdrachten in. Dit is een stuk gezonder dan chocolade eitjes en veel spannender voor de kinderen.

Meer lezen

Broodje Indiase kip

Broodje Indiase kip

5 tips voor het zoeken van paaseieren

5 tips voor het zoeken van paaseieren

Lekkere en gezonde paasbrunch

Lekkere en gezonde paasbrunch

Stel je vraag aan onze voorlichters

  • Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur)

We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag