Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Tips voor een hartgezonde kerst

Tips voor een hartgezonde kerst

Tips voor een hartgezonde kerst

Met kerst eten we vaak meer dan normaal en bewegen we minder. Ook slaat de stress soms toe voordat de familie voor de deur staat. Hoe zorg je voor een hartgezonde kerst? Bekijk onze tips!

Heerlijk buiten wandelen

Bewegen is goed voor je hart. Ga tijdens de kerstdagen lekker met je familie naar buiten voor een stevige wandeling. Zo haal je een frisse neus en zo kom je aan je dagelijkse portie beweging. En dan na afloop lekker binnen opwarmen met een winters drankje! 

Warme winterdrankjes

Tips voor heerlijke kruidige thee of een andere warme drank met weinig calorieën.

Tips

Gezond en toch feestelijk

Begin de kerstdagen met een klein en lekker ontbijt. Beleg je brood bijvoorbeeld met avocado, notenpasta of hüttenkäse en leg er plakjes komkommer of tomaat op. Serveer er een kleurrijke en feestelijke fruitsalade bij.

Ga je zelf kokkerellen met kerst? Dan kun je met wat kleine aanpassingen toch een gezondere versie maken van veel gerechten. Enkele tips:

  • Verklein de porties 
  • Kies voor minder calorierijke producten: bijvoorbeeld halfvolle of magere zuivelproducten in plaats van volle producten
  • Zorg voor variatie en maak er ook lekkere fruit- en groentesalades bij
  • Gebruik in plaats van zout andere smaakmakers zoals kruiden.

En alvast een tip voor oudejaarsavond: maak eens deze gezondere versie van oliebollen of appelbeignets. 

 

Gezond kerstmenu

Naar de recepten

Relaxen in december

De decembermaand is erg gezellig, maar kan ook veel druk met zich meebrengen. Welke cadeautjes zal ik kopen? Wat komt er op het menu? Hoe gaat alles lopen met de coronamaatregelen? 

Enkele tips voor wat meer ontspanning in deze periode: 

  • Maak een to-do-lijstje en een goede planning. 
  • Koop ruim van te voren al cadeautjes.
  • Probeer de gerechten voor kerst uit, zodat je weet hoeveel tijd ze kosten en hoe ze smaken.
  • Verdeel het werk en laat bijvoorbeeld al je gasten iets klaarmaken.
  • Kies voor gerechten die je al kunt maken in de dagen voor kerst.
  • Maak af en toe je hoofd leeg met meditatie of een heerlijke wandeling buiten.

We wensen je hele fijne feestdagen!