Stel direct je vraag
Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Vet maakt dik. Dat is misschien het eerste wat in je opkomt als je aan vet denkt. Te veel vet is ongezond, maar wist je dat je vet nodig hebt en dat er verschillende soorten zijn? 

1. Waarom heb je vet nodig?

1. Energie

Vet levert energie. Vetten uit je voeding worden omgezet in energie.

2. Bouwstof

Vetten zijn nodig als bouwsteen voor je cellen, bepaalde hormonen en gal.

3. Vitamines

Vitamine A, D, E en K lossen op in vet, je krijgt ze dan ook vooral binnen door het eten van vetrijke voeding.

Maar hoe zit dat dan met vet als dikmaker?

Vet is nodig, maar je moet er niet te veel van binnenkrijgen. Vet levert namelijk veel energie. Dus als je veel vet binnenkrijgt en bijvoorbeeld weinig beweegt, dan heb je kans om overgewicht te krijgen.

Vergelijk: 

  • 1 gram vet bevat 9 kcal 
  • 1 gram koolhydraten of eiwit bevat 4 kcal

2. Hoeveel vet heb je nodig?

Op een dag zou ongeveer 20 tot 40% van de calorieën die je binnenkrijgt uit vet moeten komen.

Gemiddeld is dit:

  • voor mannen: 56 tot 111 gram vet
  • voor vrouwen: 44 tot 89 gram vet 

3. Welk vet uit de voeding is goed?

Als je voeding met veel verzadigde vetten of transvetten eet, maakt je lichaam meer cholesterol aan. Daardoor stijgt het cholesterolgehalte in je bloed. Dit verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Onverzadigde vetten zorgen ervoor dat cholesterol beter wordt afgevoerd uit je lichaam.

Onthoud:

  • Verzadigde vetten zijn de 'slechte' vetten
  • Onverzadigde vetten zijn de 'goede' vetten

Vervang de verzadigde vetten in je voeding daarom zoveel mogelijk door onverzadigde vetten.

Producten met veel onverzadigd vet

  • plantaardige olie
  • vloeibare bak- en braadproducten
  • vloeibare margarine
  • zachte margarine en halvarine (light)
  • gele en witte sauzen op basis van olie (o.a. fritessaus en halvanaise)
  • noten, pitten en zaden
  • avocado
  • vette vis 


Producten met veel verzadigd vet 

  • roomboter

  • margarine in een wikkel
  • kokos- en palmolie
  • volle melkproducten
  • volvette kaas (48+)
  • vet vlees
  • vette vleeswaren en worst
  • koek
  • gebak
  • snacks
  • zoutjes

Transvetten

Transvetten komen voor in roomboter, melk en vlees van koeien en schapen. Ook ontstaan ze in de fabriek bij het harden van vetten. Eet daarom bij voorkeur vloeibaar of zacht vet en niet te veel koek, gebak en snacks. Transvet verhoogt het cholesterolgehalte ongeveer net zo veel als verzadigd vet, maar geeft een hoger risico op hart- en vaatziekten. Gelukkig zitten er in Nederland steeds minder transvetten in producten. 

4. Wat is wit en bruin vet?

Wit vet

Wit vet is het minder gezonde vet. Het slaat op rondom je organen of rond bijvoorbeeld je billen, heupen en je buik. Mensen met overgewicht hebben te veel van dit witte vet. Maar je hebt wel wat van dit witte vet nodig. Het dient als reserve, het houdt warmte vast en beschermt je bij vallen.

Bruin vet

​Bruin vet is een gezond soort vet. Dit zit niet in je eten, maar komt voor in je lichaam. Bruin vet is een soort kachel die voor warmte zorgt. Dit kacheltje verbrandt suiker en vet. Het zorgt ervoor dat de temperatuur van je lichaam goed blijft. Mensen met overgewicht hebben minder (actief) bruin vet. 

Onderzoek Hartstichting

Sander Kooijman doet onderzoek naar het activeren van bruin vet. Bij veel mensen staat het bruine vet in de slaapstand. Hoe haal je het vet weer uit die slaapstand?

Praktische tips

Bruin vet wordt actief bij kou. Sander Kooijman laat in zijn onderzoek mensen tussen koude matten liggen. Dit is niet echt praktisch. Hij verwacht dat hij in de toekomst praktischere adviezen kan geven, zoals: 

  • 's morgens koud douchen
  • temperatuur in huis of op het werk verlagen naar 17 graden

5. Wat is beter: vet rond je heupen of rond je middel?

Je middelomtrek zegt iets over buikvet. Dit is vet in en rond je organen. Te veel buikvet verhoogt het risico op diabetes en hart- en vaatziekten. Het vet dat vlak onder de huid zit op je heupen en bovenbenen is niet zo erg. Het dient als isolatie en beschermt je tegen stoten en vallen.

Appels en peren vergelijken

  • Appelvorm: bij mannen hoop vet zich vaker op in de buikholte 
  • Peervorm: bij vrouwen hoopt vet zich vaker op rond de heupen

Recepten met vis

Erwtensoep met makreel

Erwtensoep met makreel

Baskische kabeljauw

Baskische kabeljauw

Pikante vissoep met tomaat

Pikante vissoep met tomaat

Stel je vraag aan onze voorlichters

  • Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
  • Chat met een voorlichter