Zorgen om gezondheid kind hoofdreden om te stoppen met roken

Gepubliceerd op: 01 november 2017
Laatst gewijzigd op: 17 juli 2018

Een goede gezondheid van jezelf of van je kinderen is de meest genoemde reden voor rokers om te stoppen. Ook de eigen gezondheid en het doktersadvies om te stoppen zijn veel genoemde redenen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Zorgen om gezondheid reden om te stoppen

Een derde van de volwassen rokers deed vorig jaar een serieuze poging om te stoppen. Dat is ongeveer evenveel als in de 2 jaar daarvoor.

Waarom stopten rokers? Uit nieuwe cijfers van het CBS komen 2 belangrijke redenen naar voren:

• zorgen om ​gezondheid van de kinderen (91%)
  • zorgen om eigen gezondheid (87%)

Gezondheidsfondsen ​blij met uitkomst onderzoek CBS

Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en Longfonds zijn blij dat maar liefst 91% van de rokers met kinderen aangeeft dat de gezondheid van hun kinderen een belangrijke motivatie is om te stoppen met roken.

Niet roken in het bijzijn van kinderen is essentieel om een Rookvrije Generatie te realiseren en zo de jeugd te beschermen tegen de schadelijke gevolgen van tabaksrook.

> Meer over Rookvrije Generatie

Beschermen kinderen tegen tabaksrook

Het aantal rokers in Nederland is tussen 2015 en 2016 gedaald van 26% naar 24% (18+). Een continue daling van het aantal rokers is cruciaal als we kinderen echt willen beschermen. Ieder jaar overlijden 20.000 Nederlanders aan de gevolgen van roken. Stoppen met roken is het allerbeste voor de gezondheid.