Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Gezondheidsfondsen pleiten voor wetgeving gezonder eten en drinken

11 februari 2021
Gezondheidsfondsen pleiten voor wetgeving gezonder eten en drinken

Gezondheidsfondsen pleiten voor wetgeving gezonder eten en drinken

Gezondheidsfondsen willen dat de politieke partijen in een nieuw regeerakkoord supermarkten en fabrikanten via wetgeving aanzetten om ons eten en drinken gezonder te maken. De oproep wordt ondersteund door UNICEF Nederland en de Gemeente Amsterdam.

Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darmstichting en Nierstichting zijn verenigd in de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie. Uit onderzoek van deze alliantie blijkt dat 82% van de Nederlanders het belangrijk vindt dat bewerkte voeding gezonder wordt gemaakt. Ze vinden dat frisdranken met veel suiker duurder moeten worden (63%) en 72% zegt dat er een verbod moet komen op reclame voor ongezonde voeding voor kinderen.

Huidige maatregelen ontoereikend

De huidige maatregelen zijn ontoereikend. Zo hebben de afspraken tussen overheid en voedingsindustrie om eten en drinken gezonder te maken keer op keer niet tot voldoende verbetering geleid. De hoeveelheid zout, suiker en verzadigd vet in producten is onvoldoende verlaagd. Met de campagne ‘Het is tijd voor gezonde voeding’ pleiten de Alliantiepartners ervoor dat het nieuwe kabinet een einde maakt aan de vrijblijvendheid van convenanten en vrijwillige afspraken.

Tom Oostrom (directeur Nierstichting, namens de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie):

"Ongezond eten en drinken maakt mensen ziek. Daarom moet de hoeveelheid zout, suiker en ongezond vet in producten omlaag. Fabrikanten en supermarkten zetten te kleine stappen. Keer op keer zien we dat ons eten en drinken te ongezond blijft. Het nieuwe kabinet moet prioriteit geven aan wetgeving om het voor Nederlanders makkelijker te maken om gezond te kunnen eten en drinken. De jarenlange zelfregulering door de voedingsindustrie heeft te weinig opgeleverd."

Drie hoofdonderwerpen

De volgende 3 hoofdpunten moeten volgens de Alliantiepartners voorrang krijgen en kunnen rekenen op groot draagvlak in de samenleving.

1. Gezonder maken van bewerkte voedingsmiddelen

Producten in supermarkten en in horeca moeten gezonder worden met minder zout, suiker en ongezond vet. Fabrikanten moeten daarom worden verplicht om jaarlijks de hoeveelheid zout, suiker en ongezond vet in producten te verlagen. Zo voorkomen we dat ongezond eten en drinken mensen, ziek maakt. Uit het onderzoek blijkt dat 82% van de Nederlanders dit belangrijk vindt.

2. Minder suiker in frisdrank

Ondanks afspraken doen fabrikanten te weinig om de hoeveelheid suiker in frisdrank te verlagen en daarom is het nodig dat de overheid maatregelen neemt. Zoals een belasting op te veel suiker. Een oplossing waarmee we vooral jongeren – als grootverbruikers van gesuikerde drankjes – beschermen tegen te hoge suikerinname en het krijgen van diabetes type 2. Van de ondervraagde Nederlanders steunt 63% een dergelijke maatregel.

3. Alleen kindermarketing voor gezonde voeding

Te weinig kinderen in Nederland hebben een gezond voedingspatroon. Kindermarketing verleidt kinderen nu nog te vaak tot ongezond eten; de Alliantie vindt dat kindermarketing alleen nog ingezet zou mogen worden om gezond eten en drinken te promoten. Dat betekent een verbod op elke vorm van kindermarketing voor producten als frisdrank, koekjes, ijs en chips. De maatregel kan op steun rekenen van 72% van de Nederlanders.

Het is tijd. Tijd voor gezonde voeding.

> Meer lezen op de campagnewebsite

Een gezond voedingspatroon voor ieder kind

Ongezonde voeding is na roken de belangrijkste vermijdbare doodsoorzaak, met 12.900 doden per jaar. Op dit moment zorgt de voedselomgeving ervoor dat vrijwel niemand volledig gezond eet en drinkt. Nederland telt zo'n 350.000 kinderen die (veel) te zwaar zijn. Als het nieuwe kabinet de voedselomgeving per direct gezonder maakt, kan ieder kind een gezond voedingspatroon ontwikkelen. Daardoor groeit een generatie op die later minder ziek zal zijn.

Tom Oostrom:

“Als we nu niks doen, heeft in 2040 bijna twee derde van de Nederlanders overgewicht, met alle gevolgen van dien. Dat zijn meer dan 9 miljoen mensen. Om dit probleem aan te pakken, willen wij een maatschappij waarin gezond eten en drinken de standaard is. Te beginnen bij de jeugd.” 

Meer over dit onderwerp

Leefstijlonderzoek van start: hoe kun je mensen verleiden tot het kopen van gezondere producten

Leefstijlonderzoek van start: hoe kun je mensen verleiden tot het kopen van gezondere producten

Prijs en presentatie in supermarkt heeft invloed op kopen gezondere producten

Prijs en presentatie in supermarkt heeft invloed op kopen gezondere producten

Op weg naar een gezonde voedselomgeving

Op weg naar een gezonde voedselomgeving

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting. 

> Lees het laatste nieuws