Hartstichting.nl wordt geladen

Eeuwenoud medicijn

Dit onderzoek is gedaan met Colchicine, een natuurlijke ontstekingsremmer. Het wordt gewonnen uit herfsttijloos, een krokusachtig plantje. Het middel wordt al eeuwenlang gebruikt voor de behandeling van reumatische klachten, zoals jicht.

Waarom dit medicijn?

Artsen zagen dat reumapatiënten die het middel gebruikten, minder vaak hart- en vaatziekten hadden. Hierdoor ontstond het idee om te onderzoeken of dit medicijn ook ingezet kan worden bij hart- en vaatziekten. Hartinfarcten ontstaan door slagaderverkalking. Dit is een langdurig proces dat verergert door chronische ontstekingen.

Strips medicijnen

Onderzoek bij 5.500 patiënten

Aan het onderzoek deden patiënten mee die ooit een hartinfarct hebben gehad of last hebben van vernauwde kransslagaders. Er deden 5.500 patiënten mee: de helft kreeg elke dag 0,5 mg Colchicine, de rest een nepmedicijn (placebo).

Minder hartinfarcten

Er traden minder (dodelijke) hartinfarcten op in de groep die het medicijn kreeg. Deze mensen hadden ook veel minder vaak een dotteroperatie nodig.

Goed nieuws voor hartpatiënten

Deze onderzoeksresultaten betekenen veel voor het voorkomen van complicaties bij de grote groep mensen die al iets aan hun hart hebben. Dit is een belangrijke prioriteit voor de Hartstichting.

Medicijn goedkoop en direct beschikbaar

De onderzoekers verwachten dat artsen het medicijn snel mogen voorschrijven aan patiënten die hartinfarct hebben gehad of vernauwingen hebben in de kransslagaders. Colchicine is in principe direct beschikbaar. Het moet alleen nog geregistreerd worden voor de behandeling van chronische hartklachten. Het is bovendien een goedkoop medicijn. Door ontdekkingen van dit soort nieuwe toepassingen voor bestaande medicijnen zijn de zorgkosten beter te beheersen.

• Over het onderzoek

• Naam onderzoek: LoDoCo2 onderzoek (Low-dose colchicine for secondary prevention of cardiovascular disease)
    • Aan het onderzoek werkten cardiologen uit 30 Nederlandse en 9 Australische ziekenhuizen mee.
    • De Hartstichting steunde het onderzoek en ZonMw ondersteunde het onderzoek vanuit het programma Goed Gebruik Geneesmiddelen. Ook de Australische overheid en vier farmaceutische partners steunden het onderzoek.
  • Over de samenwerking

Dit initiatief maakt deel uit van een groot samenwerkingsverband tussen de Hartstichting en veertien andere organisaties in het hart- en vaatonderzoek: de Dutch CardioVascular Alliance (DCVA). De partners werken samen en brengen middelen bij elkaar om sneller oplossingen voor hart- en vaatziekten mogelijk te maken.

Interessant om te lezen

• Onderzoeker kijkt in microscoop

Hartonderzoek naar betere behandeling van corona

Direct na de uitbraak van de coronacrisis zijn we gestart met onderzoek. Want artsen zagen toen al dat veel ernstig zieke coronapatiënten een hart- of vaatziekte hadden of een hoge bloeddruk.
  • Men en een vrouw met medicijnen

Verschillen werking medicijnen bij mannen en vrouwen

Met geld van de Hartstichting analyseert Jeanine Roeters van Lennep nauwkeurig al het onderzoek naar de 5 meest gebruikte medicijnen bij hart- en vaatziekten. Het doel: de precieze werking én bijwerkingen achterhalen bij mannen en vrouwen.
  • Een arts schrijft medicijnen voor

Effecten van medicijnen voorspellen voor de individuele patiënt

Waarom moet ik deze medicijnen slikken? Jannick Dorresteijn werkt met een Dekkerbeurs aan een interactieve app om deze vraag van patiënten in de toekomst veel beter te beantwoorden.