Veel Nederlanders overwegen nalatenschap goed doel

Steeds meer Nederlanders schenken een deel van hun nalatenschap aan een goed doel. Op dit moment overweegt 2 op de 3 Nederlanders om geld na te laten aan een goed doel. Het blijft echter moeilijk om dit met je familie en vrienden te bespreken. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 1500 Nederlanders van boven de 30.

Nalaten is gevoelskwestie

Nalaten aan een goed doel doe je vooral op gevoel. Redenen die mensen geven om geld na te laten aan een goed doel zijn:

• ik vind het werk van goede doelen belangrijk (74%)
  • ik vind het een ‘mooi idee’ dat mijn idealen voortleven (58%)
  • ik hoef dan geen erfbelasting te betalen (33%)

Het onderzoek toont ook aan het soms moeilijk is om persoonlijke wensen kenbaar te maken. Zo vindt 28% nalaten aan een goed doel geen geschikt gespreksonderwerp, vooral omdat ze het ‘te persoonlijk’ vinden.

Over het onderzoek

Het online onderzoek door The Choice is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 1.508 Nederlanders van 30 jaar en ouder. Het veldwerk vond plaats in november 2017.

Toegift

Om nalaten beter bespreekbaar te maken is een gezamenlijke campagne gestart van 89 erkende goede doelen. Op de campagnewebsite vind je informatie over de mogelijkheden en kun je je laten inspireren door verhalen en ontdekken wel doel bij je past.

> Ga naar Toegift.nl

Over de samenwerkende goede doelen

De campagne is een initiatief van 89 erkende goede doelen op het gebied van gezondheid, internationale samenwerking, milieu, welzijn, cultuur en dierenbelangen in binnen- en buitenland. Alle deelnemers zijn door het cbf-erkende goede doelen. Dat betekent dat ze aan strenge kwaliteitseisen voldoen en zich laten controleren door de toezichthouder van goede doelen.

Lees meer over nalaten

Erik (87)

Erik (87): "Na mijn bypassoperatie besloot ik de Hartstichting in mijn testament op te nemen"

Herman

Herman: "Als we er beiden niet meer zijn, blijven we onderzoek van de Hartstichting steunen"

Nalaten aan de Hartstichting

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws