Veel Nederlanders weten niet waar de dichtstbijzijnde AED hangt

Gepubliceerd op: 08 oktober 2018
Laatst gewijzigd op: 02 juli 2019
Veel Nederlanders weten niet waar dichtstbijzijnde AED hangt

Meer dan een derde (34%) van de Nederlanders weet niet waar de dichtstbijzijnde AED in hun directe omgeving hangt. De kennis en de beschikbaarheid van AED’s is nog steeds onvoldoende, zo blijkt uit een peiling van de Hartstichting. De Hartstichting roept Nederlanders op om hun buurt veiliger te maken door een bestaande AED te registreren of er met de buurt een aan te schaffen.

De Hartstichting heeft de ambitie om van heel Nederland een hartveilige zone te maken, een 6-minutenzone). Zo kunnen slachtoffers van een hartstilstand buiten het ziekenhuis binnen 6 minuten de juiste hulp krijgen en overleven meer mensen ee hartstilstand. De Hartstichting bouwt aan een landelijk dekkend netwerk van burgerhulpverleners en AED’s. Een groot netwerk van burgerhulpverleners is er al, van AED’s nog niet.

Hoe veilig is jouw buurt?

Een AED is van levensbelang bij een hartstilstand. In de meeste woonwijken hangen te weinig AED's. Hoe veilig is jouw buurt? Check het nu.

Doe de AED-check

Registreren van AED belangrijk

Van veel AED’s is het onbekend waar ze hangen, omdat ze niet geregistreerd zijn bij het landelijke oproepsysteem HartslagNu. Op dit moment zijn er slechts 15.000 geregistreerde AED’s, waarvan een derde niet 24/7 beschikbaar is. Dit bemoeilijkt hulpverlening door burgerhulpverleners. Voor effectief gebruik is het noodzakelijk dat AED's 24/7 toegankelijk zijn en geregistreerd bij HartslagNu. In totaal zijn er ongeveer 30.000 AED’s nodig.

Verschillen in Nederland

In Zuid-Holland zijn de minste AED’s 24/7 beschikbaar. Hier is slechts de helft van alle AED’s altijd toegankelijk. In Drenthe en Noord-Brabant is het beter geregeld. Daar is 79% van de AED’s altijd toegankelijk.

BuurtAED

De Hartstichting roept buurtbewoners op om samen hun buurt veiliger te maken. Enerzijds door een bestaande AED te registeren bij het reanimatieoproepsysteem, anderzijds om samen een AED aan te schaffen. Via het BuurtAED-platform kunnen particulieren en organisaties een crowdfundingsactie starten om gezamenlijk met bijvoorbeeld de buurt, wijk, school een BuurtAED te kopen. De actie wordt mede mogelijk gemaakt door Philips, die een deel van het aankoopbedrag voor zijn rekening neemt.

Start een BuurtAED-actie

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting:

“De inzet van een AED tijdens een reanimatie vergroot de overlevingskansen aanzienlijk. Het is van groot belang dat we weten waar de AED’s hangen, zodat ze kunnen worden gebruikt door omstanders en burgerhulpverleners bij een hartstilstand. Het is ontzettend zonde dat we er veel hebben hangen in het land, maar omdat we niet precies in kaart hebben waar ze hangen, ze niet kunnen worden ingezet. We vragen mensen dus hun AED aan te melden bij HartslagNu of als ze zelf hun buurt, bedrijf of school veiliger willen maken er samen een aan te schaffen via BuurtAED. Met circa 30.000 AED’s en 170.000 burgerhulpverleners, verspreid over heel Nederland, verwachten wij jaarlijks 2.500 levens te redden.”

Omvang van het probleem

Elke week krijgen ruim 300 mensen buiten het ziekenhuis een hartstilstand. Reanimatie binnen 6 minuten vergroot de kans op overleving.  Als je binnen 6 minuten start met reanimeren en een AED inzet, is de overlevingskans het grootst. Elke minuut later dat de AED wordt ingezet, daalt de overlevingskans. Vooral in woonwijken zijn onvoldoende AED’s en dit zijn juist de plekken waar de meeste hartstilstanden voorkomen.

Door de jaren heen zijn de kansen op overleving enorm verbeterd. Was de overleving in de jaren 90 nog 9%, inmiddels is dit percentage gestegen tot bijna 25%. Dit is mede te danken aan de groei van het aantal omstanders dat start met reanimeren, hun rol in de overlevingsketen en de inzet van AED’s.