Tweede Kamer stemt vóór actief donorregistratiesysteem

De Tweede Kamer stemde vandaag vóór een Actief Donor Registratiesysteem (ADR). De Hartstichting en samenwerkende gezondheidsfondsen zijn zeer verheugd.

Tweede Kamer laat haar hart spreken

Het steunen van het wetsvoorstel is heel waardevol. Hiermee kan de Tweede Kamer ervoor zorgen dat meer orgaantransplantaties plaatsvinden. Patiënten hoeven dan minder lang op een donororgaan te wachten. Het wetsvoorstel moet nog door de Eerste Kamer goedgekeurd worden.

Wens van Nederland

Al jaren blijft het percentage Nederlanders dat geregistreerd rond de 40% hangen. Dit terwijl ruim 60% wel zegt bereid te zijn om na overlijden donor te zijn.

Zo’n wetswijziging zorgt ook voor meer duidelijkheid voor nabestaanden bij het overlijden van een dierbare. Die moeten nu vaak een moeilijke beslissing nemen.

Tom Oostrom (voorzitter Samenwerkende Gezondheidsfondsen): “Het moet nog door de Eerste Kamer maar dit is voor veel patiënten een enorme stap in de goede richting.”

Actieve Donorregistratie (ADR)

Een ADR-systeem houdt in dat elke Nederlander vanaf 18 jaar een oproep krijgt zich te laten registreren in het donorregister. Als je niet reageert na meerdere oproepen, word je geregistreerd als ‘geen bezwaar’. Je keuze in het systeem kun je altijd wijzigen. De verwachting is dat door ADR meer mensen een donororgaan krijgen.

Wachtlijsten terugdringen

De Hartstichting en andere gezondheidsfondsen zijn erg blij met de beslissing van de Tweede Kamer. Al jarenlang drongen ze bij de politiek aan op een oplossing om het aantal mensen op de wachtlijsten terug te dringen.