Terugroepactie aantal medicijnen met valsartan

Een aantal medicijnen met daarin de werkzame stof valsartan wordt teruggeroepen. Deze stof zit in medicijn die de bloeddruk verlagen. Bij de productie in China is 60% van de medicijnen mogelijk besmet geweest met NDMA, een kankerverwekkende stof.

Klein risico

Volgens het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) is de kans dat je daadwerkelijk kanker krijgt bij gebruik van de verontreinigde medicijnen klein. Zo laat een eerste Europese analyse zien. Het RIVM zegt dat de kans vergelijkbaar is met het extra risico op kanker als gevolg van het regelmatig eten van geroosterd vlees.

Wat moet je doen als je medicijn slikt met valsartan?

Patiënten die medicijnen met valsartan gebruiken, krijgen bij hun volgende bezoek aan de apotheek een ander geneesmiddel mee. Heb je vragen over je medicijnen? Neem dan contact op met je apotheek of behandelend arts.

Stop niet direct met het bloeddrukverlagende medicijn met valsartan. Maar neem contact op met je arts of apotheek.

Update: terugroepactie KNMP

1 augustus: De apothekersorganisatie KNMP roept op vervuilde middelen met valsartan terug te brengen naar de apotheek.

> Lees het persbericht op de website van de KNMP

Lees het laatste nieuws

Huisartsen hebben dringend meer kennis nodig over covid-19 bij hartpatiënten

Oproep NVVC, Harteraad en Hartstichting: zet hartrevalidatie op afstand in

Hartstichting bekroond als Beste Werkgever

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws