Tabaksfabrikanten op zwarte lijst van UN Global Compact

Gepubliceerd op: 13 september 2017
Laatst gewijzigd op: 19 oktober 2017

De UN Global Compact heeft besloten om tabaksfabrikanten uit te sluiten van deelname. De Hartstichting is erg blij met deze ontwikkelingen.

Maatregelen hard nodig

De Hartstichting is erg blij met deze ontwikkelingen. Dit soort maatregelen zijn hard nodig. De tabaksindustrie maakt bewust producten waar mensen verslaafd aan raken. Elke sigaret is slecht voor de gezondheid, er is geen veilig niveau. Bovendien is kinderarbeid is aan de orde van de dag in de tabakssector.

Minder doden door roken

Elke week raken honderden kinderen in Nederland verslaafd aan roken. Door te roken verhoog je je risico op hart- en vaatziekten enorm.

Tabak is de oorzaak van 19.000 doden in Nederland en 7 miljoen doden per jaar in de wereld. Als we niks doen, zijn aan het eind van deze eeuw 1 miljard mensen overleden aan de gevolgen van roken. Dit moeten we voorkomen.

Belangrijk wereldwijd signaal

Het beleid van UN Global Compact sluit aan bij het overkoepelende beleid van de VN. Zij sluiten tabak al uit in het World Health Organisation Framework on Tobacco Control. Hierin staan maatregelen om tabaksgebruik tegen te gaan. Al 180 landen staan hierachter.

De Hartstichting hoopt dat hiermee een sterk signaal wordt uitgezonden naar bedrijven en organisaties wereldwijd. Investeren in of zaken doen met de tabaksindustrie is onethisch. Het draagt bij aan veel leed in deze wereld. Wij willen dat de komende generatie opgroeit in een rookvrije wereld. En daar kunnen wij met z’n allen aan werken.

> Meer over het statement van UN Global Compact

Rookvrij opgroeien

Tabak in een duurzaamheidsindex? Bespottelijk!

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws