Steeds vaker snelle hulp bij hartstilstand

Gepubliceerd op: 04 maart 2019
Laatst gewijzigd op: 04 maart 2019
Steeds vaker snelle hulp bij hartstilstand

Het aantal AED’s en burgerhulpverleners in Nederland blijft groeien. Op dit moment staan 225.000 Nederlanders aangemeld als burgerhulpverlener. Zij komen in actie als een buurtbewoner een hartstilstand krijgt.

Meer burgerhulpverleners en aangemelde AED’s

Het afgelopen jaar zijn er ruim 50.000 burgerhulpverleners bijgekomen. Ook staan er 18.000 AED’s aangemeld bij het oproepsysteem: 45% meer dan een jaar geleden. Van de aangemelde AED’s is ongeveer 70% dag en nacht bereikbaar voor hulp in de omgeving.

> Meld je aan als burgerhulpverlener

Noord-Brabant, Gelderland en Limburg best scorend

Van alle provincies zijn het meest burgerhulpverleners en AED’s aanwezig in Noord-Brabant, Gelderland en Limburg. Minder goed scoren Zeeland, Groningen en Flevoland. Daar zijn vooral nog veel AED’s nodig.

Grote steden ook betrokken

Rotterdam en Den Haag zijn actief bezig om burgerhulpverleners en AED’s aangemeld te krijgen. Ook Amsterdam roept sinds kort burgerhulpverleners op. De verwachting is dat daarom daar meer mensen zich zullen aanmelden als burgerhulpverlener.

Floris Italianer, directeur Hartstichting:

“Elk jaar krijgen 17.000 mensen een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Met genoeg burgerhulpverleners en AED’s in heel Nederland kunnen we zorgen dat binnen 6 minuten hulp wordt geboden – en zo levens worden gered. Het is goed om te zien dat steeds meer mensen hun buurt hartveiliger maken door een reanimatiecursus te volgen of samen een AED aan te schaffen.”

Reanimeren binnen 6 minuten

Bij een hartstilstand is de overlevingskans het grootst als binnen 6 minuten wordt gestart met reanimeren en een AED wordt aangesloten. Daarom is het belangrijk dat er genoeg burgerhulpverleners en AED’s zijn aangemeld bij het reanimatie-oproepsysteem van Nederland, HartslagNu.

> Meer over burgerhulpverlening