Ruim 1 miljoen voor onderzoek tabaksontmoedigingsbeleid

Gepubliceerd op: 02 juli 2019
Laatst gewijzigd op: 06 augustus 2019

Gezondheidsfondsen kennen ruim € 1 miljoen toe aan onderzoek naar effectief tabaksontmoedigingsbeleid. Op 1 september 2019 gaan 5 projecten van start.

Het geld is beschikbaar gesteld door Longfonds, KWF Kankerbestrijding, de Hartstichting, de Trombosestichting en het Diabetes Fonds. De geselecteerde onderzoeken zijn gebaseerd op de Onderzoeksagenda Tabaksontmoediging van de Alliantie Nederland Rookvrij (ANR).

Welke projecten gaan van start?

De 5 projectteams doen onderzoek naar de ontwikkeling en invoering van effectief nationaal en lokaal tabaksontmoedigingsbeleid.

1. Reacties op geplande maatregelen om tabak te ontmoedigen

Dit onderzoek gaat kijken naar de reacties op de maatregelen uit het Nationaal Preventieakkoord. Het helpt gezondheidsfondsen en beleidsmakers om hun strategie te bepalen, om sneller een Rookvrije Generatie te bereiken. Het project wil aandacht in de media genereren, en er zo voor zorgen dat het gebruik van tabak minder normaal wordt.

• Onderzoeksleider: Dr. Gera Nagelhout, Onderzoeksinstituut IVO
  • Budget: € 119.473
  • Duur: 12 maanden

2. Uitbreiding van rookvrije zones

Dit project onderzoekt het optimaal invoeren en handhaven van rookvrije zones. De onderzoekers gebruiken onder andere kennis uit andere landen. Wat is er voor nodig de zones in Nederland in te voeren? De onderzoekers bespreken de resultaten met politici, gezondheidsfondsen, onderzoekers, en bestuurders van ziekenhuizen en scholen.

• Onderzoeksleider: Dr. Jasper Been, Erasmus MC
  • Budget: € 325.456
  • Duur: 24 maanden

3. De impact van het verhogen van tabaksaccijns op het roken in Nederland

Dit project onderzoekt het effect van prijsverhogingen van tabak. Hieruit komen aanbevelingen voor beleidsmakers. Hoe kunnen zij de accijns op tabak in Nederland optimaal inzetten?

• Onderzoeksleider: Prof.dr. Marc Willemsen, Universiteit Maastricht
  • Budget: € 445.518
  • Duur: 48 maanden

4. Evaluatie van het uitstalverbod op tabak in Nederland

Dit project onderzoekt hoe het uitstalverbod van tabak in supermarkten (in 2020) en in kleine winkels (in 2021) van invloed is op jongeren. Dit moet kennis opleveren over de methoden die winkeliers gebruiken voor het verbergen van tabaksproducten, hun motieven, risicoprofielen van winkels die het verbod niet naleven, en het effect op rookgedrag en opvattingen van jongeren.

• Onderzoeksleider: Prof. dr. Anton Kunst, Amsterdam MC, Universiteit van Amsterdam
  • Budget: € 325.676
  • Duur: 36 maanden

5. Meeroken op openbare plekken in de buitenlucht: wat doet dat met de luchtkwaliteit?

Dit project gaat de blootstelling aan tabaksrook meten bij de ingangen van zorginstellingen, op terrassen, en bij ov-haltes. De resultaten worden gepubliceerd via een wetenschappelijk artikel en een factsheet. Mogelijk vergroot dit het draagvlak voor het rookvrij maken van publieke buitenruimtes. Ook biedt het (lokale) beleidsmakers de kans rookvrije initiatieven te ondersteunen of zelf aan de slag te gaan met het rookvrij maken van publieke buitenruimten.

• Onderzoeksleider: Dr. Jeroen Bommelé, Trimbos-instituut
  • Budget: € 55.817