Aantal rookvrije sportverenigingen sterk gegroeid

Gepubliceerd op: 05 september 2018
Laatst gewijzigd op: 03 december 2018

Het aantal rookvrije sportverenigingen is dit jaar flink gegroeid. Vanaf 1 september zijn in Nederland meer dan 550 sportclubs rookvrij. Vorig jaar waren dat er nog maar ruim 150. Deze stijging komt mede door de steun van de 5 grote buitensportbonden.

Veel mensen staan achter rookvrije sport. Maar liefst 8 op de 10 Nederlanders wil dat sportterreinen waar kinderen komen rookvrij zijn.

De 5 sportbonden die zich actief inzetten zijn:

• KNVB (voetbal)
  • KNKV (korfbal)
  • KNHB (hockey)
  • Atletiekunie
  • KNLTB (tennis)

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting:

“Ik ben erg blij met de resultaten. Roken wordt steeds minder als normaal gezien, en dan vooral in de buurt van kinderen. We zien dat gemeenten steeds meer hun verantwoordelijkheid nemen en stimuleren dat bijvoorbeeld sportterreinen of andere voorzieningen rookvrij worden. Iedereen wil dat zijn of haar kinderen gezond opgroeien, en roken hoort daar niet bij. Door sport in Nederland rookvrij te maken wordt de sportclub, een belangrijke plek in het leven van opgroeiende kinderen, een écht gezonde omgeving.”

Voetbalclubs lopen voorop

Inmiddels zijn ruim 200 voetbalclubs geheel of gedeeltelijk rookvrij. Ook hockeyverenigingen doen het goed: met 110 clubs is bijna een derde van alle hockeyclubs rookvrij. De meeste rookvrije sportclubs bevinden zich in Zuid-Holland, Noord-Holland en Gelderland.

Rookvrije Generatie

De beweging ‘op weg naar een Rookvrije Generatie’ is een initiatief van de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds.

> Meer over rookvrij sporten op de website van de Rookvrije Generatie

Nieuws over Rookvrije Generatie

Rookvrije Generatie Awards uitgereikt

Preventieakkoord historische stap op weg naar Rookvrije Generatie

Nieuw online platform voor rookvrije plekken in de buurt

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws