Rookvrije Generatie Awards uitgereikt

Gepubliceerd op: 04 april 2019
Laatst gewijzigd op: 17 mei 2019

Vandaag werden voor de derde keer de Rookvrije Generatie Awards uitgereikt. Het is een beloning voor initiatieven die ervoor zorgen dat kinderen rookvrij kunnen opgroeien. A.S. Watson Health & Beauty Benelux (Kruidvat en Trekpleister) heeft vandaag de award ontvangen in de categorie bedrijven. De award in de categorie gemeenten ging naar GGD Gooi & Vechtstreek.

In ARTIS reikte presentatrice en tv-persoonlijkheid Tanja Jess de Rookvrije Generatie Awards uit. Vandaag werd ARTIS ook de eerste dierentuin van Nederland die volledig rookvrij is.

Uit het juryrapport:

‘A.S. Watson Health & Beauty Benelux was de 1e retailer in Nederland die het lef had om ondanks de te verwachten verliezen op korte termijn, tabak uit de schappen te halen. Naast dat zij kozen voor gezondheid, willen ze hiermee een goed voorbeeld zijn voor kinderen. Met deze prijs zijn ze een voorbeeld voor andere retailers om deze stap ook te zetten.’

Inspirerende acties

Het afgelopen jaar waren er goede ontwikkelingen op het gebied van Rookvrije Generatie. Zo is in 2018 een Nationaal Preventieakkoord gesloten met meer dan 70 partijen die in 2040 een Rookvrije Generatie willen realiseren.

Floris Italianer, voorzitter van de Alliantie Nederland Rookvrij en juryvoorzitter van de Rookvrije Generatie Awards:

"We zijn overweldigd door het aantal inspirerende acties die dit jaar zijn aangemeld en de hoeveelheid stemmen die zijn vergaard voor de felbegeerde Rookvrije Generatie Awards. Deze zijn een geweldige stimulans om kinderen rookvrij te laten opgroeien."

Winnaars per categorie

• Bedrijven: A.S. Watson Health & Beauty (Kruidvat & Trekpleister)
  • Personen: Pepijn Boots (jeugdambassadeur)& Harry Pouwels (longarts)
  • Sportverenigingen: Voetbalvereniging ZAC (Zwolle)
  • Scholen: MBO College Zuidoost
  • Recreatie: Speeltuin Neuweg Hilversum
  • Zorg: Universitair Medisch Centrum Groningen
  • Gemeenten:Regio Gooi & Vechtstreek
  • Eervolle vermelding: ABN AMRO

Over de Awards

De Rookvrije Generatie Awards zijn een initiatief van de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds, opgezet om initiatieven die ervoor zorgen dat kinderen rookvrij opgroeien te belonen en te stimuleren. Stemmen via de website telden voor 50% mee in de einduitslag. De andere 50% werd toegekend door de jury, bestaande uit Floris Italianer (directeur Hartstichting), Sigrid Attema (manager corporate affairs KWF Kankerbestrijding), Michael Rutgers (directeur Longfonds) en Susanne Katus (directeur Alliantie Nederland Rookvrij).

Rookvrije Generatie

De beweging ‘op weg naar een Rookvrije Generatie’ is een initiatief van het Longfonds, de Hartstichting en KWF Kankerbestrijding.

Met een groeiend aantal partijen en personen werken we toe naar een samenleving waarin opgroeiende kinderen worden beschermd tegen tabaksrook en de verleiding om te gaan roken. Dat lukt als we samen het goede voorbeeld geven en de omgevingen waar kinderen komen rookvrij maken. Iedereen kan iets doen. Zo gaan we samen op weg naar een Rookvrije Generatie.

Nieuws Rookvrije Generatie

Preventieakkoord historische stap op weg naar Rookvrije Generatie

Aantal rookvrije sportverenigingen sterk gegroeid

Sportbonden KNVB, KNHB en KNKV sluiten zich aan bij groeiende beweging

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws