ProRail maakt treinperrons rookvrij

Gepubliceerd op: 01 augustus 2019
Laatst gewijzigd op: 02 augustus 2019

ProRail heeft vandaag bekend gemaakt dat alle treinperrons binnen 2 jaar rookvrij zijn. De Alliantie Nederland Rookvrij (ANR) is blij dat ProRail leiderschap toont op dit terrein.

Floris Italianer, voorzitter van de Alliantie Nederland Rookvrij (ANR):

"Dit is een prachtige stap. ProRail wacht niet tot er wetgeving is. Ze neemt deze beslissing zelf. Ik hop dat andere bedrijven dit voorbeeld volgen en hun organisaties ook rookvrij maken. Hier valt ook het stoppen met tabaksverkoop en het leveren van diensten aan de tabaksindustrie onder."

Steeds meer plekken rookvrij

Deze prachtige stap van ProRail bevestigt wat we zien in de maatschappij. Er is veel aandacht voor een rookvrije omgeving. Veel sportclubs, speelplekken en ziekenhuizen zijn al rook vrij, en nu dus ook perrons.

Maatschappelijke beweging

De ANR groeit: inmiddels zijn we met meer dan 160 partners. Dit is een onomkeerbare beweging. Die zorgt ervoor dat de komende generaties rookvrij kunnen opgroeien. En dat is hard nodig. Elk jaar sterven er 20.000 mensen in Nederland aan de gevolgen van tabak. Elke week raken nog steeds honderden kinderen verslaafd. Italianer: "We zijn er dus nog lang niet. Roken is niet normaal. We moeten onze kinderen hiertegen beschermen."

Op weg naar een Rookvrije Generatie

De beweging ‘Op weg naar een Rookvrije Generatie’ is een initiatief van de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds.

> Meer lezen op rookvrijegeneratie.nl

Nieuws Rookvrije Generatie

Steun Preventieakkoord voor Rookvrije Generatie

Ruim 1 miljoen voor onderzoek tabaksontmoedigingsbeleid

Duizendste rookvrije sportterrein in Nederland

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws