Zorgwekkend

Het is zorgwekkend dat zo weinig vrouwen de huisarts bezoeken bij deze klachten. Waarschijnlijk overlijden hierdoor nog te veel vrouwen onverwachts of hebben zij blijvende schade. Alleen in Nederland overlijden elke dag al 56 vrouwen aan een hart- of vaatziekten. Daarom is het belangrijk om naar de huisarts te gaan bij klachten. Bel bij noodgevallen direct 112, zo kunnen er levens gered worden.

Minder duidelijke symptomen

Pijn op de borst is de meest voorkomende klacht bij een hartinfarct. Bij mannen én vrouwen. Er zijn ook andere klachten die te maken kunnen hebben met het hart. Deze komen vaker voor bij vrouwen. Helaas denken vrouwen bij deze klachten vaak niet vaak aan het hart.

De belangrijkste resultaten

De Hartstichting vroeg in een meting aan vrouwen bij welke symptomen zij aan hartklachten denken.​ Bijna iedereen kent de klassieke, meest duidelijke signalen:

• pijn op de borst 94%;
  • uitstraling van de pijn naar kaak, armen en rug 88%.

Minder vaak kennen ze klachten zoals:

• misselijkheid 41%;
  • kortademigheid 75%;
  • duizeligheid 51%;
  • maagklachten 24%.

Dr. Jeanine Roeters van Lennep, internist in het Erasmus MC

"Vrouwen hebben, zeker bij een hartinfarct, vaker een ander klachtenpatroon dan mannen. Ze melden vaker klachten zoals vermoeidheid, duizeligheid en kortademigheid. Daarnaast zijn vrouwen sneller geneigd dit soort klachten af te zwakken: "Ach, ik heb het gewoon te druk gehad." Of ze doen mogelijke signalen onterecht af als overgangsklachten of (pre)menstruele klachten.”

Dr. Jeanine Roeters van Lennep van het Erasmus MC

Goed opletten na de overgang

Zeker na de overgang moeten vrouwen goed op dit soort klachten letten. Dit geldt ook de oorzaken van hart- en vaatziekten, bijvoorbeeld hoge bloeddruk en hoog cholesterol. Deze vergroten de kans op hart- en vaatziekten. Dr. Jeanine Roeters van Lennep zegt:

"Ik raad vrouwen aan om klachten niet kleiner te maken dan ze zijn. Daarnaast is het verstandig dat ze zich op tijd laten onderzoeken. Stap naar de huisarts, zodat je op tijd behandeld kan worden als dit nodig is."

Neem op tijd actie

• Neem klachten en risico's, zoals hoge bloeddruk en hoog cholesterol, serieus.
    • Ga naar de huisarts als je klachten hebt.
    • Komen er hart- of vaatziekten voor in de familie of ben je ouder dan 40? Laat dan je bloeddruk en cholesterol ieder jaar meten. Ook hoge bloeddruk en hoog cholesterol kunnen erfelijk zijn.
    • Heb je tijdens de zwangerschap hoge bloeddruk of zwangerschapsvergiftiging gehad? Let dan extra goed op mogelijke klachten.

Dress Red Day

In 2010 was de eerste Dress Red Day. Sinds toen vragen we elk jaar aandacht voor hart- en vaatziekten bij vrouwen. De afgelopen jaren is er veel bereikt over hart- en vaatziekten bij vrouwen. Zo weten meer mensen dat er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen. Het is ook bekender dat onderzoeken en behandelingen die werken bij mannen, niet automatisch werken bij vrouwen. Dit bleek ook uit de meting.

Een vrouw draagt een leuke rode outfit

Meer onderzoek nodig

Er is nog veel te onderzoeken en ontdekken. Daarom blijft meer wetenschappelijk onderzoek nodig. Wetenschappers onderzoeken bijvoorbeeld hoe zij het risico op hart- en vaatziekten bij vrouwen beter kunnen voorspellen. We willen dat artsen in de toekomst mannen én vrouwen op maat kunnen behandelen.

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
    • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag