Oproepsystemen voor reanimatie slaan handen ineen

De 2 alarmeringssystemen voor reanimatie in Nederland slaan de handen ineen. De Hartstichting is verheugd dat HartveiligWonen en HartslagNu één landelijk systeem gaan vormen.

Een oproepsysteem voor reanimatie werkt met burgerhulpverleners. Dit zijn vrijwilligers die gealarmeerd worden wanneer er in hun buurt een melding binnenkomt van een hartstilstand.

In 2018 één landelijk systeem

Alle meldkamers van 112 gaan in de loop van 2018 gebruik maken van dit systeem. Dit betekent dat burgerhulpverleners straks via hun telefoon snel en efficiënt gealarmeerd kunnen worden, wanneer ze in de buurt van een melding zijn.

Samenvoegen gegevens

In de komende maanden worden alle gegevens uit het huidige alarmeringssysteem van HartslagNu en HartveiligWonen samengevoegd. Vrijwilligers hoeven zich dus niet opnieuw aan te melden en krijgen een bericht als de nieuwe app beschikbaar is.

HartslagNu

Voor de overgang naar één alarmeringssysteem wordt een nieuwe, onafhankelijke stichting opgericht. Deze heet HartslagNu. HartveiligWonen levert de technologie voor het nieuwe landelijk alarmeringssysteem.

Hans Janssen, woordvoerder van de nieuwe stichting HartslagNu:
"We zijn blij met de samenvoeging naar één systeem. Dit zorgt voor snelheid, eenduidigheid en herkenbaarheid voor de burgerhulpverleners. Met een(nieuwe) app worden burgerhulpverleners in heel Nederland gealarmeerd via de 112-alarmcentrales."

"Door de inzet van burgerhulpverleners en AED’s is de overlevingskans binnen 10 jaar al gestegen van 10% naar 25%. Met één landelijk systeem willen we dat de overlevingskans nog meer toeneemt.. Bovendien beschikken we straks over een database van circa 170.000 aangemelde vrijwilligers en ruim 12.000 AED’s in heel Nederland.”

> Meer over aanmelden AED