Oproep aan nieuwe kabinet om jeugd te beschermen tegen de gevaren van tabak

Zo’n 50 organisaties doen een oproep aan een toekomstig kabinet. Ze willen dat er maatregelen komen om de jeugd te beschermen tegen de gevaren van tabak. Recent onderzoek wijst uit dat de meerderheid van de Nederlanders hier achter staat.

Alliantie Nederland Rookvrij

De oproep aan het toekomstige kabinet komt van de Alliantie Nederland Rookvrij. De Hartstichting is een van de oprichters van deze alliantie.

Actief beleid nodig om kinderen te beschermen

Recent deed Kantar Public een onderzoek onder 1021 volwassenen in Nederland.

Enkele resultaten:

• 84% vindt dat de overheid actieve maatregelen moet nemen om te voorkomen dat kinderen met roken beginnen
  • ruim 80% vindt dat de overheid ervoor moet zorgen dat kinderen niet worden verleid om te gaan roken en voorkomen moet worden dat ze in aanraking komen met tabaksrook
  • 2 op de 3 vindt dat de rookvrije generatie onderdeel moet uitmaken van een nieuw regeerakkoord

Michel Rudolphie, voorzitter van de Alliantie Nederland Rookvrij en directeur van KWF Kankerbestrijding: “Wie wil er nu dat kinderen gaan roken? Niemand toch? Gelukkig dragen steeds meer organisaties ook daadwerkelijk bij aan de bescherming van kinderen. Ik zie steeds meer rookvrije speeltuinen, sportverenigingen en scholen.”

“Om echt het verschil te kunnen maken hebben we de Rijksoverheid keihard nodig. We hopen dat een nieuw kabinet dit inziet en nodigen de onderhandelaars graag uit om hierover in gesprek te gaan.”

Rookvrije Generatie

De Rookvrije Generatie is een beweging die ervoor zorgt dat kinderen rookvrij kunnen opgroeien.

> Meer over Hartstichting en Rookvrije Generatie

Lees het laatste nieuws

Live-uitzending voor hartpatiënten die zich zorgen maken over corona|

Coronavirus: wie loopt risico?

Collecte Hartstichting opgeschort

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws