Nieuwe strategie, gouden Effie, 62.000 bloeddrukmetingen en nog 7 hoogtepunten van 2022
Met trots kijken we terug op 2022. Het jaar waarin we onze nieuwe strategie presenteerden, we dankzij onze donateurs weer baanbrekend wetenschappelijk onderzoek mogelijk maakten, sportieve evenementen organiseerden en een belangrijke prijs wonnen voor ‘Nederland één 6-minutenzone’. Zo hielpen we Nederland in 2022 weer een stukje hartgezonder te worden. Bekijk hier onze 10 hoogtepunten.

Focus op urgentie en preventie in nieuwe strategie
In oktober presenteerde de Hartstichting haar nieuwe strategie voor 2023-2030. Het gaat niet goed met de hartgezondheid van Nederland. De cijfers liegen er niet om: er zijn nu 1,7 miljoen mensen met een hart- of vaataandoening. Doen we niets, dan zijn dat er binnen acht jaar tenminste 2,6 miljoen. De Hartstichting wil deze ontwikkeling stoppen en legt in haar nieuwe strategieperiode de nadruk op urgentie en preventie.
Onze nieuwe strategie in beeld
Collecte en evenementen halen ruim 3 miljoen op
Met onze jaarlijkse collecte en evenementen als CYCLE en Hoek tot Helder haalden we in 2022 in totaal ruim 3 miljoen euro op voor wetenschappelijk onderzoek naar hart- en vaatziekten. De collecte bracht daarvan ruim 2 miljoen euro op. Na twee moeizame jaren door COVID, terughoudendheid van vrijwilligers om weer de deuren langs te gaan en het teruglopende consumentenvertrouwen, is dat een mooi resultaat. Dank aan alle donateurs en vrijwilligers!

Klaar met de tabaksindustrie: ‘Doei!’
De producten van de tabaksindustrie zijn schadelijk en dodelijk. Daarom zijn de Gezondheidsfondsen voor Rookvrij - net als veel jongeren - helemaal klaar met de tabaksindustrie. Samen met KWF en Longfonds lanceerden we het platform ‘Doei tabaksindustrie’.

Marketingprijs voor '6-minutenzone'
De Hartstichting heeft een belangrijke marketingprijs gewonnen voor de meerjarencampagne ‘Nederland één 6-minutenzone’. Deze gouden Effie is een belangrijke erkenning die laat zien dat de Hartstichting, als goed doel, door een jarenlange strategie daadwerkelijk verandering teweeg kan brengen.

Hoogtepunten uit onderzoek
Met dank aan al onze donateurs konden we ook in 2022 weer baanbrekend onderzoek financieren. Dit zijn de belangrijkste onderzoeken:

Meer bedrijven steunen Hartstichting
Steeds meer bedrijven steunen de Hartstichting door zich aan te sluiten bij ons ‘Hart voor de Zaak’ programma. In november 2022 telden we 277 actieve partners! Deze bedrijven steunen de Hartstichting niet alleen financieel, zij dragen samen met ons ook bij aan hartgezondheid op de werkvloer door AED’s, reanimatietrainingen en bloeddrukmetingen.

100.000e leerling leert reanimeren op school
Het aantal middelbare scholieren dat reanimatieles van de Hartstichting heeft gevolgd, is in de afgelopen 8 jaar opgelopen van 7.000 (2013) tot 100.000 (2022). In dezelfde periode is het aantal middelbare scholen dat deze lessen aanbiedt, verviervoudigd. Door leerlingen vanaf 14 jaar bekend te maken met reanimatie, stijgt de kans op overleving bij een hartstilstand.

Hartstichting opnieuw Beste Werkgever
Voor het tweede jaar op rij is de Hartstichting door Effectory uitgeroepen tot Beste Werkgever in de goede doelen branche.

Voorlichters beantwoorden 9.500 medische vragen
Alleen door goede voorlichting beseffen mensen hoe belangrijk hartgezondheid en het hart- en vaatsysteem is. In 2022 beantwoordden onze gezondheidsvoorlichters zo’n 9.500 - voornamelijk medisch inhoudelijke - vragen. Gemiddeld wordt onze chat met een 8,8 gewaardeerd!

Ruim 62.000 bloeddrukmetingen verricht
Ook in 2022 vroegen we weer aandacht voor het belang van jaarlijks bloeddruk meten vanaf je 40e. Tijdens de ‘Mei Meet Maand’ riepen we mensen op om hun bloeddruk thuis te meten of te laten meten op een openbaar Hartstichting-meetpunt. Daar werden ruim 62.000 bloeddrukmetingen verricht! In november was er een speciale actie: nieuwe donateurs kregen een bloeddrukmeter cadeau. Op 13 december waren er al 820 bloeddrukmeters verstuurd.
