Hartstichting.nl wordt geladen
Jaarlijks belanden ruim 30.000 mensen in een Nederlands ziekenhuis met een herseninfarct.

Wat is een beroerte?

Beroerte is een verzamelterm voor een TIA, herseninfarct en een hersenbloeding. Bij een herseninfarct ontstaat een verstopping in een bloedvat in de hersenen. De gevolgen zijn vaak groot. Hoe sneller de verstopping wordt verholpen, hoe groter de kans op goed herstel.

Arts kijkt naar hersenscan

Eerder onderzoek naar stolsel verwijderen

Zo’n 6 jaar geleden ontdekten wetenschappers dat veel patiënten beter herstellen van een herseninfarct, als het stolsel wordt weggehaald via een dun buisje (katheter). Deze techniek is vooral getest bij mensen met een verstopping aan de voorkant van de hersenen. Dit type herseninfarct komt ook het meeste voor: 4 van de 5 herseninfarcten zitten aan de voorkant.

Toepassing bij ander soort herseninfarct

De hersenstam is belangrijk voor onder meer de ademhaling en hartslag. Patiënten met een beroerte in dit hersengebied zijn er vaak slecht aan toe. Ze zijn vaak aan beide zijden verlamd, of raken zelfs in coma.

Wouter Schonewille, neuroloog en onderzoeksleider - Antonius Ziekenhuis, Nieuwegein:

“Wij wilden weten of de nieuwe techniek ook goed werkt bij bloedvaten aan de achterzijde van de hersenen. Deze bloedvaten zijn moeilijker te bereiken. En ze brengen bloed naar het meest kwetsbare deel van de hersenen, de hersenstam.”

Zelfstandig leven na 3 maanden mogelijk?

Schonewille en zijn team onderzochten 300 patiënten met een verstopt bloedvat in de hersenstam. Zij werden verdeeld in 2 groepen.

• Groep 1: Het stolsel wordt opgezogen via een bloedvat in de lies of verwijderd met een 'stolseltrekker' (nieuwe behandeling)
  • Groep 2: Het stolsel wordt opgelost met sterke bloedverdunners via een infuus in de arm (huidige behandeling)

De wetenschappers onderzochten beide groepen op complicaties, zoals hersenbloedingen. Ook hielden ze bij hoeveel patiënten overleden. Na 3 maanden testten ze hoe zelfstandig de patiënten zijn in hun dagelijks leven.

Geen verschil met oudere behandeling

De onderzoekers zagen geen grote verschillen tussen de 2 groepen. In beide groepen waren ongeveer 4 op de 10 patiënten overleden na 3 maanden. Het verwijderen van het stolsel was veilig, want patiënten zijn er niet slechter aan toe dan met de medicijnbehandeling. Maar ze herstellen ook niet beter, terwijl dat bij herseninfarcten aan de voorkant van het hoofd wél zo is.

Schonewille:

“Er is dus meer onderzoek nodig om de behandeling voor deze patiënten te verbeteren, bijvoorbeeld door verbeteringen in de techniek om het stolsel weg te halen.”

Meer informatie en resultaten

Het onderzoek is gepubliceerd in The New England Journal of Medicine.

Topprioriteit Hartstichting

Verbetering van de acute behandeling van beroerte is een van de topprioriteiten van de Hartstichting. Mede dankzij onze investeringen zijn goede resultaten bereikt met een katheterbehandeling aan de voorzijde van de hersenen. Op dit moment steunen we onderzoekers die werken aan verdere verbetering van de techniek.

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.