Onderzoek AMC: oproepsysteem reanimatie werkt

Gepubliceerd op: 29 maart 2018
Laatst gewijzigd op: 12 februari 2019
  Onderzoek AMC: inzet oproepsysteem reanimatie

Het inzetten van burgerhulpverleners bij een reanimatie buiten het ziekenhuis werkt. Promotieonderzoek van Jolande Zijlstra (AMC) toont aan dat mensen met een hartstilstand sneller en vaker gereanimeerd worden en dat de overlevingskansen toeneemt.

Oplossingen voor snellere hulp bij hartstilstand

Gemiddeld arriveert de ambulance na 11 minuten. Als er sneller een schok gegeven kan worden is dat beter. Daarom is het goed dat er op steeds meer plekken een AED hangt, zoals op stations en in supermarkten.

Oproepsysteem reanimatie

In Nederland is in 2007 het reanimatiesysteem opgezet dat gebruik maakt van burgerhulpverleners. Deze getrainde vrijwilligers krijgen een melding op hun mobiel bij een hartstilstand in hun buurt om hulp te bieden.

> Lees hoe het oproepsysteem reanimatie werkt

Snel ter plekke

Zijlstra onderzocht hoe dit systeem in Noord-Holland en Twente werkt. Zij ontdekte dat burgerhulpverleners gemiddeld 2,5 minuten sneller te plekke zijn dan de ambulance, waardoor vooral in een woonomgeving sneller een schok kan worden toegediend.

Impact

Ook onderzocht ze de impact die de gebeurtenis op burgerhulpverleners heeft. De resultaten zijn positief. Er haken weinig burgerhulpverleners af nadat ze in actie zijn gekomen. Jolande interviewde 189 mensen. Niemand had een posttraumatische stressstoornis na 4 tot 6 weken.

Jolande Zijlstra

"Fijn dat het oproepsysteem reanimatie écht werkt."

Lees het interview

Lees het laatste nieuws

Hartstichting roept mensen op regelmatig bloeddruk te meten

Nederlandse Loterij schenkt ruim €375.000

Hartstichting bedankt vrijwilligers voor inzet

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws