Nog veel te winnen om sportclubs gezonder te maken

Vandaag publiceerde NOS een onderzoek naar gezonde sportclubs. De meeste sportverenigingen in Nederland hebben niet of nauwelijks regels op het gebied van roken, eten en alcohol. De Hartstichting herkent dit en zet zich vooral in om sportclubs rookvrij te maken.

Onderzoek

Aan het onderzoek van de NOS en de regionale omroepen deden leden en vrijwilligers van meer dan 2000 sportclubs in Nederland mee.

Roken langs de lijn is nog bij driekwart van alle onderzochte veldsportverenigingen toegestaan, zeggen de leden en vrijwilligers van die clubs. Roken in de kantine is overigens wel zo goed als verleden tijd. Bij nog maar 65 van de 2002 clubs uit het onderzoek mag je binnen een sigaret roken.

Zien roken, doet roken

Wekelijks beginnen honderden kinderen met roken, ook op de sportclub. Roken, slechte voeding, het zijn allemaal vermijdbare risicofactoren voor het ontwikkelen van ziekten, waaronder hart- en vaatziekten, kanker en diabetes.

Kinderen kopiëren het gedrag van de mensen om zich heen. We zeggen: zien roken, doet roken. Daarom is het belangrijk dat we onze kinderen beschermen tegen de verleidingen van roken en ongezonde voeding.

Steeds meer sportclubs rookvrij

Vanuit de maatschappij komt een roep om verandering. Zo merken wij dat het draagvlak voor rookvrije sport toeneemt. Eind 2015 waren er nog maar een handvol sportclubs met een rookvrij buitenterrein voor kinderen. Dat zijn er nu al zo’n 150. De initiatieven komen vaak van ouders die als vrijwilliger actief zijn. Zij willen dat hun kind rookvrij opgroeit.

Ook de grote sportbonden zoals de KNVB, de KNHB en de KNKB zetten zich actief in.

Oproep aan bestuur

We roepen bestuurders van sportclubs op actie te ondernemen. Ga aan de slag met de wens van ouders om hun kinderen gezond te laten sporten. Roken en ongezond eten valt simpelweg niet te rijmen met sport.

Hoe pak je dat als bestuurder aan? Geef het goede voorbeeld op de sportclub: zorg ervoor dat rokers niet zichtbaar zijn voor kinderen, dus buiten het terrein of op een onzichtbaar plekje. De ervaring leert dat mensen hier positief op reageren.

> Meer over rookvrij sporten

Groot draagvlak, maar nog veel te winnen

In de oktobereditie van Sport Bestuur en Management schrijft Evelien Winkel, Communicatieadviseur Public Affairs bij de Hartstichting, over het grote draagvlak voor rookvrij sporten in Nederland. Ze geeft ook inzicht in de hobbels die nog te nemen zijn.