Nieuwe onderzoeken naar hart- en vaatziekten bij vrouwen

De Hartstichting en ZonMw kennen samen € 500.000 euro toe aan 5 nieuwe onderzoeken. Deze moeten leiden tot meer kennis over hart- en vaatziekten bij vrouwen.

Kennisachterstand inhalen

Floris Italianer,  directeur van de Hartstichting: “We willen de kennisachterstand rondom hart- en vaatziekten bij vrouwen zo snel mogelijk inhalen.  We willen een goed overzicht krijgen van de grote hoeveelheid kennis die er al is. Al de resultaten uit wetenschappelijk onderzoek gaan we bundelen en opnieuw conclusies uit trekken.

"Daarna worden de inzichten gedeeld met artsen en onderzoekers. Alleen zo verbetert de zorg voor vrouwen ook echt. En we weten dan ook  welke kennis nog ontbreekt en welk nieuw onderzoek nodig is."

5 nieuwe onderzoeken van start

1. Eerder opsporen van hartfalen | Hester den Ruijter | UMC Utrecht

Hester den Ruijter doet onderzoek om mannen en vrouwen die met een verstijving van de hartspier eerder op te sporen en te behandelen. Hartfalen door een stijve hartspier is een zeer ernstige ziekte. Mensen kunnen niet of nauwelijks meer traplopen en fietsen, en zijn heel snel achter adem en benauwd.

Deze vorm van hartfalen komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen en er zijn geen goede medicijnen tegen. Het is dus heel belangrijk om te voorkomen dat de hartspier zo stijf wordt.

> Meer over het onderzoek van Hester den Ruijter

2. Eerder opsporen en beter behandelen van problemen met kleine bloedvaatjes in het hart | Maryam Kavousi | Erasmus MC

Vrouwen lijken vaker dan mannen problemen te hebben in de allerkleinste bloedvaatjes in het hart. Maar het is nog onduidelijk hoe je kunt vaststellen wat er mis is met deze bloedvaatjes, en wat vervolgens een goede behandeling is. Maryam Kavousi gaat onderzoek doen om dit probleem eerder op te sporen en beter te behandelen.

> Meer over het onderzoek van Maryam Kavousi

3. Invloed van onder meer angst en depressie op hartziekten bij vrouwen | Paula Mommersteeg | Universiteit van Tilburg

Hoe beïnvloeden psychologische klachten, zoals angst en depressie, het risico op bepaalde hartziekten? En zijn daarbij belangrijke verschillen tussen mannen en vrouwen?

> Meer over het onderzoek van Paula Mommersteeg

4. Werking van preventieve medicijnen voor hart- en vaatziekten bij vrouwen | Jeanine Roeters van Lennep | Erasmus MC

Jeanine Roeters van Lennep analyseert de 5 meest gebruikte medicijnen bij hart- en vaatziekten. Ze wil achterhalen wat de precieze werking én bijwerkingen zijn bij mannen en vrouwen. Een aantal medicijnen veroorzaakt vaker bijwerkingen bij vrouwen dan bij mannen, en ook de werking kan bij vrouwen anders zijn.

> Meer over het onderzoek van Jeanine Roeters van Lennep

5. Focus op gezonder leven bij vrouwen na de overgang met verhoogd risico op hart- en vaatziekten |Joke Korevaar | Nivel

Wat is de beste manier om hart- en vaatziekten bij vrouwen na de overgang te voorkomen? Trainingen om meer te bewegen, gezonder te eten of te stoppen met roken, werken bij vrouwen minder goed dan bij mannen. Joke Korevaar onderzoekt hoe dat komt. Ze richt zich op vrouwen in de overgang, want vanaf die periode stijgt het risico op hart- en vaatziekten sterk.

> Meer over het onderzoek van Joke Korevaar

Prioriteit in onderzoek

Onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen krijgt prioriteit bij de Hartstichting. Bij alle onderzoeksprojecten wordt gekeken of er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen.

> Meer over onderzoek naar hart-en vaatziekten bij vrouwen

Samenwerking met ZonMw

Voor deze subsidie werkt de Hartstichting samen met ZonMw. Het Kennisprogramma Gender en Gezondheid van ZonMw moet de achterstand in kennis over man-vrouwverschillen in de gezondheid verminderen. Hart- en vaatziekten is 1 van de 12  thema’s in dit programma.

Meer over het Kennisprogramma Gender en Gezondheid