Nieuwe app Heart For Heart helpt onderzoek naar boezemfibrilleren

Deze week werd de app Heart For Heart gelanceerd, een initiatief van het bedrijf Happitech. Het doel is wereldwijd gegevens te verzamelen voor beter onderzoek naar boezemfibrilleren. Het op deze manier verzamelen van data is zeer waardevol voor het eerder opsporen van hart- en vaatziekten.

Op tijd vaststellen

Boezemfibrilleren is een veelvoorkomende hartritmestoornis. In Nederland zijn er ongeveer 200.000 mensen die weten dat ze boezemfibrilleren hebben. Daarnaast zijn er naar schatting 100.000 mensen die wel boezemfibrilleren hebben, maar het nog niet weten.

De aandoening kan op den duur leiden tot een beroerte of hartfalen. Daarom moet je de stoornis op tijd vaststellen. Dit is soms moeilijk. In het begin is de ritmestoornis vaak slechts kortdurend aanwezig. Het eerder herkennen van boezemfibrilleren vormt een van de topprioriteiten van de Hartstichting. Door op tijd te starten met een behandeling zijn ernstige complicaties te voorkomen.

> Meer over boezemfibrilleren

90 seconden meten

De nieuwe app nodigt deelnemers uit hun hartritme te meten en te delen voor de wetenschap naar boezemfibrilleren. Door 90 seconden de hartslag te meten draag je bij aan dit onderzoek.

“Je kunt het vergelijken met het doneren van geld aan een goed doel, waarbij je beter onderzoek mogelijk maakt. Alleen doneer je bij Heart for Heart 90 seconden van je hartritme” aldus Yosef Safi Harb, de initiatiefnemer van de app.

Naast gegevens over de hartslag worden er ook gegevens over risicofactoren verzameld. “Deelnemers bepalen zelf welke gegevens zij via de app delen. Deze data worden vervolgens samengevoegd, anoniem gemaakt en gedeeld met de onderzoekers.”

Bekijk het doel van de app: wereldwijd gegevens verzamelen over het hartritme.

Eerder opsporen

Volgens de Hartstichting kunnen dit soort initiatieven een belangrijke bijdrage leveren aan het eerder opsporen van ernstige hart- en vaatziekten, zoals boezemfibrilleren. Door via een app medische gegevens te verzamelen en toegankelijk te maken voor de wetenschap, ontstaat er beter inzicht in de oorzaken en het verloop van een ziekte. Patiënten kunnen hierdoor op tijd een goede behandeling krijgen, vóórdat ze gezondheidsklachten krijgen.

Voor iedereen geldt: maak je je zorgen over je hartritme? Bespreek dit dan met je huisarts!

Hartritme in de gaten houden via je mobiel

In de toekomst  verwachten we dat dit soort apps steeds vaker ingezet worden. Mensen kunnen eenvoudig via hun mobiele telefoon zelf hun hartritme monitoren. Bij eventuele hartritmestoornissen krijgen ze een waarschuwing en kunnen ze hun arts direct raadplegen.

Deze apps zijn al beschikbaar en worden voortdurend verder ontwikkeld. De Hartstichting vindt het belangrijk dat er goede afstemming is tussen patiënten en artsen en ziekenhuizen over het gebruik van deze technologieën.

Download de app

De Heart For Heart-app is voor de iPhone beschikbaar en gratis te downloaden via de Appstore.

Onderzoek Hartstichting

De Hartstichting spant zich in om hart- en vaatziekten eerder te herkennen. We zetten ons er onder andere voor in dat gegevens die artsen hebben onderling beter worden gedeeld. Ook dat versterkt het onderzoek.

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws