Nieuw online platform voor rookvrije plekken in de buurt

Gepubliceerd op: 29 oktober 2018
Laatst gewijzigd op: 15 november 2018

Vandaag is het nieuwe platform rookvrij.nl gelanceerd. Hierop kun je laten weten welke sportvelden, speelplekken en schoolpleinen in jouw buurt rookvrij moeten worden. Deze online handtekeningenactie laat zien waar in de regio het meeste behoefte aan is.

Rookvrije plekken voor kinderen

Ruim 8 op de 10 Nederlanders wil dat plekken waar kinderen sporten, spelen en naar school gaan rookvrij worden. Dit blijkt uit recent onderzoek (mei 2018 - Kantar Public). Toch zijn er in elke regio nog steeds honderden van dit soort plekken waar gerookt wordt, ook waar kinderen bij zijn. Met rookvrij.nl laten we zien dat het rookvrij maken van een plek waar kinderen spelen heel eenvoudig is.

Floris Italianer, voorzitter van de Alliantie Nederland Rookvrij:

“Met rookvrij.nl kan iedereen met zijn of haar stem de sportvereniging in de wijk, speeltuin op de hoek of het buurtschooltje steunen bij het rookvrij worden. Zo geven we iedereen de kans om zelf actie te ondernemen en zo de Rookvrije Generatie te realiseren.”

Duidelijk signaal in jouw buurt

Als je op het platform aangeeft dat een sportveld, speelplek of school rookvrij moet worden, is dit een duidelijk signaal. Hoe meer mensen tekenen, hoe makkelijker het wordt om bestuurders te overtuigen van het invoeren van een rookvrij-beleid. Zo kan iedereen bijdragen aan het rookvrij maken van plekken in de buurt.

Initiatiefnemers 'Op weg naar een Rookvrije Generatie'

De beweging ‘Op weg naar een Rookvrije Generatie’ is een initiatief van de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds. Met een groeiend aantal partijen en personen werken we toe naar een samenleving waarin opgroeiende kinderen worden beschermd tegen tabaksrook en de verleiding om te gaan roken.

Kies de rookvrije plekken in je buurt

Lees het laatste nieuws

Hartstichting roept mensen op regelmatig bloeddruk te meten

Nederlandse Loterij schenkt ruim €375.000

Hartstichting bedankt vrijwilligers voor inzet

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws