Hartstichting.nl wordt geladen

Inzicht in het afweersysteem

Het onderzoek richt zich op het afweersysteem. Het menselijk afweersysteem (ook wel immuunsysteem) beschermt het lichaam tegen bacteriën en virussen van buitenaf. Door beter inzicht te krijgen in de werking van het afweersysteem, kunnen allerlei ziektes beter worden begrepen en voorkomen.

Marina Senten, hoofd Allianties, Wetenschap en Innovatie:

“Ontregeling van het immuunsysteem speelt een belangrijke rol bij het ontwikkelen van slagaderverkalking, een belangrijke veroorzaker van hart- en herseninfarcten. Als we slagaderverkalking eerder opsporen en beter kunnen behandelen zijn veel hart- en herseninfarcten te voorkomen.”

Unieke samenwerking

Een goed werkend afweersysteem is niet alleen belangrijk tegen slagaderverkalking. Ook bij ziektes zoals kanker, reuma en MS is het afweersysteem ontregeld. Daarom is dit belangrijk onderzoek voor veel gezondheidsorganisaties. Het is uniek in Nederland dat er zo breed door allerlei organisaties wordt samengewerkt in onderzoek naar het afweersysteem.

Ontwikkelen vaccins

Het onderzoek richt zich op het maken van vaccins die het afweersysteem weer in balans moeten brengen. Doordat onderzoekers uit allerlei vakgebieden met elkaar samenwerken, vullen zij elkaar aan en kunnen ze kennis uitwisselen. Zo hopen we sneller een doorbraak te bereiken in het voorkomen van hart- en herseninfarcten.

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.