Stel direct je vraag
Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Nederland schiet tekort in regelgeving kindermarketing

Gepubliceerd op: 25 augustus 2016
Laatst gewijzigd op: 15 november 2018

Onder de loep

Onderzoeksbureau Profundo nam het kindermarketingbeleid van 58 fabrikanten van voedingsmiddelen en supermarkten onder de loep. Dit zijn de top-10 grootste fabrikanten van frisdrank, chips, koekjes, ijs, chocolade en suikergoed* en de top-5 supermarkten.

* 6 fabrikanten zijn actief in meerdere markten.

Carolien Martens van de Alliantie:

“Kindermarketing stimuleert de consumptie van ongezonde voedingsmiddelen. Het is tijd voor landelijke nieuwe en scherpere regelgeving, die het recht van ieder kind om op te groeien in een gezonde omgeving voorop stelt!"

Voorlopers op Reclamecode

Meer dan de helft van de onderzochte bedrijven (32 van de 58) loopt met hun kindermarketingbeleid vóór op de regelgeving van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV).

Deze 32 voorlopers hebben een strenger beleid dan de RVV op:

  • mediadragers specifiek gericht op kinderen: tv, radio, bioscoop en print waarin kinderen de belangrijkste doelgroep zijn
  • verpakkingen
  • reclame op de winkelvloer (point-of-sale materiaal)

Resultaten voor kindermarketing op tv, online, print en in de bioscoop

De helft van de ondervraagde frisdrank-, chips- en ijsfabrikanten verbiedt alle mediadragers specifiek gericht op kinderen onder de 13 jaar.

De RVV sluit deze productgroepen niet geheel uit. Ze laat dus kindermarketing voor dit soort ongezonde producten wel toe.

Verpakkingen en materialen op de winkelvloer

Veel bedrijven staan het gebruik van kinderidolen, zelf ontworpen figuren en marketingactivaties op de verpakking richting kinderen onder de 13 jaar niet toe. De RVV laat dit wel toe.

Voorbeelden van fabrikanten:

  • IJs: 5 van de 10 verbiedt het gebruik van kinderidolen, zelf ontworpen figuren en marketingactivaties op de verpakking
  • Chips: 7 van de 10 verbiedt het gebruik van kinderidolen en marketingactivaties
  • Frisdrank: 5 van de 10 verbiedt het gebruik van kinderidolen en marketingactivaties en 1 bedrijf staat het alleen toe als het product voldoet aan de Schijf van Vijf. 6 van deze 10 fabrikanten hanteren een verbod op het gebruik van zelf-ontworpen figuren.
De resultaten van het beleid voor reclamemateriaal op de winkelvloer zijn vergelijkbaar. 

Opvallende koplopers

Positieve koploper qua beleid is Kettle Foods. Dit bedrijf wordt op de voet gevolgd door Coca-Cola Nederland, Concorp, Katja Fassin, Mars en Nestlé.

Koekjesfabrikanten weinig transparant

Maar er zijn ook 7 bedrijven die achterlopen op de RVV. En 19 bedrijven wilden niet meedoen aan het onderzoek. Zij zijn niet transparant in hun kindermarketingbeleid. In deze categorie vallen 8 van de 10 koekjesfabrikanten.

Nieuwe regelgeving nodig

“Het onderzoek toont aan dat de huidige landelijke regelgeving ver achterloopt op de realiteit” aldus Carolien Martens van de Alliantie. “De RVV als normering is volkomen achterhaald en staat daarnaast te ver af van de normering die de overheid aan gezonde voeding stelt. Alleen kindermarketing voor gezonde voedingsmiddelen, die passen binnen de Schijf van Vijf, zou de norm moeten zijn! Wij roepen de Tweede Kamer op nieuwe en scherpere regelgeving in te voeren.”

Over de Alliantie

De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding is een actief samenwerkingsverband dat de strijd aangaat tegen op kinderen gerichte marketing van ongezonde voedingsmiddelen. Ieder kind heeft het recht om op te groeien in een gezonde omgeving

> Lees meer op de website van de Alliantie 

Lees het laatste nieuws

Steun Preventieakkoord voor Rookvrije Generatie

Steun Preventieakkoord voor Rookvrije Generatie

Mogelijk lagere dosis medicijnen voor vrouwen met hartfalen

Mogelijk lagere dosis medicijnen voor vrouwen met hartfalen

Dekkerbeurzen voor 10 getalenteerde wetenschappers

Dekkerbeurzen voor 10 getalenteerde wetenschappers

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting. 

> Lees het laatste nieuws