Minder rokers in Nederland

Gepubliceerd op: 20 april 2018
Laatst gewijzigd op: 15 november 2018

Vandaag maakte het Trimbos-instituut bekend dat het aantal mensen in Nederland dat rookt verder is gedaald. De Hartstichting vindt dit een erg positieve ontwikkeling.

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting en voorzitter van de Alliantie Nederland Rookvrij:

"Fantastisch om te zien dat het aantal rokers weer flink is gedaald. Dit bevestigt dat het mogelijk is om met de juiste mix van maatregelen, gezondheidsprogramma’s en campagnes het aantal rokers terug te dringen. En dat is goed nieuws voor de volksgezondheid. Maar ook voor onze jeugd, want zien roken doet roken. Onze ambitie is dat kinderen over een aantal jaren rookvrij opgroeien."

Rookvrije generatie

De Rookvrije Generatie is een initiatief van de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds. Deze beweging krijgt steeds meer draagvlak. We zien al een tijdje dat het aantal organisaties, verenigingen en bedrijven dat hun verantwoordelijkheid neemt, groeit. Deze nieuwe CBS-cijfers bevestigen dit.

> Lees hoe de Hartstichting zich inzet voor de Rookvrije Generatie

Feiten Trimbos

Het aantal mensen dat rookt in Nederland is verder gedaald. Rookte in 2016 nog 24,1 procent waarvan 18,6 dagelijks, in 2017 is dat gedaald naar 23,1 en respectievelijk 17,2 procent.

Hoge urgentie

De urgentie is onverminderd hoog. Nog steeds sterven jaarlijks 20.000 mensen in Nederland aan de gevolgen van roken. Tegelijkertijd raken iedere week nog steeds honderden kinderen verslaafd. Daarom roepen we de overheid op om in het aanstaande Preventieakkoord ambitieuze doelstellingen op te nemen die we gezamenlijk gaan realiseren.

Samenwerking Rookvrije Generatie

KWF, Hartstichting en Longfonds werken samen aan een Rookvrije Generatie. Met ruim 100 partners werken we toe naar een samenleving waarin opgroeiende kinderen worden beschermd tegen tabaksrook en de verleiding om te gaan roken. Dat lukt als we samen het goede voorbeeld geven en de omgevingen waar kinderen komen rookvrij maken. Iedereen kan iets doen. Zo gaan we samen op weg naar een Rookvrije Generatie.

> Meer over Rookvrije Generatie

Meer informatie

Lees de nieuwe kerncijfers van de Gezondheidsenquête en leefstijlmonitor CBS, in samen werking met Trimbos-instituut en RIVM.

Lees het laatste nieuws

Nieuw online platform voor rookvrije plekken in de buurt

1000e BuurtAED-actie van start

Website U-Prevent voorspelt langer gezond leven door medicijnen op maat

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws