Minder hartkatheterisaties nodig na een MRI- of CT-scan

Nu krijgen mensen met pijn op de borst vaak een hartkatheterisatie. Dit is niet altijd nodig. Dat is de conclusie van het onderzoek van Martijn Smulders van Maastricht UMC+. De Hartstichting steunde dit onderzoek.

Als mensen met pijn op de borst op de Spoedeisende Hulp komen, wordt bijna altijd bloedonderzoek gedaan. Te veel van het eiwit troponine in het bloed wijst namelijk op schade aan het hart. Dit kan komen door een vernauwde kransslagader. Om een vernauwing op te sporen, krijgt iemand meestal een hartkatheterisatie. Maar bij 1 op de 3 mensen is er geen vernauwing te zien. Bij hen hadden was de katheterisatie dus onnodig.

> Meer over hartkatheterisatie

Hartkatheterisatie overbodig

Een hartkatheterisatie is nu nog de standaardbehandeling.  De Maastrichtse cardiologen en radiologen laten zien dat ze met een MRI of een CT-scan kunnen bepalen of een hartkatheterisatie eigenlijk wel nodig is.

Er deden 207 patiënten mee die met acute pijn op de borst op de Eerste Hart Hulp van het Maastricht UMC+ kwamen. Ze hadden ook te veel troponine in hun bloed.

• 69 patiënten kregen direct een hartkatheterisatie: bij bijna 40% bleek dat onnodig te zijn omdat er geen vernauwde kransslagader was.
  • 68 patiënten kregen eerst een MRI-scan: bij 87% was een hartkatheterisatie nodig.
  • 70 patiënten kregen eerst een CT-scan: bij 66% was een hartkatheterisatie nodig.

Na beide scans ging het aantal onnodige ingrepen dus omlaag.

Cardioloog in opleiding Martijn Smulders:

“Op basis van de scans kunnen we dus veel nauwkeuriger selecteren welke patiënten in aanmerking komen voor een hartkatheterisatie. Patiënten die geen hartkatheterisatie nodig blijken te hebben, kunnen we mogelijke nadelige gevolgen besparen. Na een hartkatheterisatie is er een kans op bloedingen in de lies of hartritmestoornissen.”

Hartkatheterisatie overbodig

De CT-scan lijkt het meest effectief om onnodige hartkatheterisatie te voorkomen. Op een MRI-scan is wel meer te zien. Smulders: “De kransslagader ziet er goed uit, maar er is dan wel degelijk iets aan de hand met het hart. Dat moet je alsnog zien te achterhalen.”

De onderzoekers moeten nog verder onderzoeken of en welke scan een patiënt in de toekomst krijgt. Maar zeker is dat ze zoeken naar manieren zoeken die voor de patiënt minder belastend zijn en minder risicovol zijn.

Martijn Smulders heeft deze studie kunnen realiseren met behulp van een persoonlijke Dekkerbeurs die hij in 2015 ontving van de Hartstichting.

Lees de resultaten in het Journal of the American College of Cardiology