Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Miljoen euro opgehaald voor AED's in de buurt

Buurtbewoners in heel Nederland hebben samen al 1 miljoen euro opgehaald voor AED’s bij hun in de buurt. Via het platform BuurtAED.nl zijn op tal van plekken acties gestart om geld voor de aanschaf van een AED bij elkaar te krijgen. In totaal hebben al bijna 30.000 buren gedoneerd voor zo’n levensreddend apparaat in de buurt.

Marianne Spoelstra, Hartstichting:

“Toen we in maart dit jaar begonnen met BuurtAED hadden we niet durven dromen dat het zo snel zou gaan. Je merkt dat het onderwerp enorm leeft. Mensen gaan het gesprek aan met de buren en zeggen tegen elkaar: we moeten zelf ook iets doen. Want door de kosten samen te dragen, wordt de aanschaf van een AED een stuk laagdrempeliger. Voor een klein bedrag, kun je een gigantisch verschil maken: je kunt helpen een mensenleven te redden met een AED!”

> Ga naar BuurtAED.nl

Meer AED's van levensbelang

Elk jaar krijgen zo’n 17.000 mensen een hartstilstand buiten het ziekenhuis. De kans op overleven is het grootst als binnen 6 minuten gestart wordt met reanimeren en een AED wordt ingezet. Maar die AED is lang niet altijd beschikbaar. In veel woonwijken hangen geen AED’s. En als er al een aanwezig is, dan hangt het apparaat in veel gevallen binnen, waardoor hij na sluitingstijd niet beschikbaar is.

Reanimatie-oproepsysteem

Daarom zet de Hartstichting zich er voor in om genoeg dag en nacht beschikbare AED’s te krijgen. Hiervoor is het van groot belang dat AED’s worden aangemeld bij oproepsysteem HartslagNu. Dit landelijke oproepsysteem zorgt er via de 112-meldkamer namelijk voor dat zowel burgerhulpverleners als AED’s snel bij het slachtoffer zijn. In totaal zijn zo’n 30.000 aangemelde AED’s nodig. Op dit moment zijn 17.000 AED’s aangemeld, waarvan twee derde ook 's nachts beschikbaar is.

> Meld je AED aan

Geld ophalen met de buren

Via het platform BuurtAED.nl kunnen buren zelf een actie aanmaken en geld ophalen voor een AED-pakket, bestaande uit een AED, een buitenkast en een vijfjarig servicecontract. Inmiddels zijn al meer dan 1900 BuurtAED-acties gestart. Daarvan zijn al ruim 500 acties succesvol afgerond. De acties worden mede mogelijk gemaakt door Philips, die een deel van het aankoopbedrag voor zijn rekening neemt.

Ga naar BuurtAED.nl

Lees meer over AED's

Maak jouw buurt veiliger

Jacomijn

Jacomijn: “Eindelijk een AED dichtbij huis”

AED aanmelden

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws