Mijlpaal bereikt: 170.000 burgerhulpverleners in Nederland

Gepubliceerd op: 23 oktober 2017
Laatst gewijzigd op: 17 november 2017

Vandaag is de 170.000e burgerhulpverlener aangemeld bij een oproepsysteem reanimatie. De Hartstichting is enorm blij met het bereiken van deze mijlpaal. Nederland is het eerste land ter wereld met zo’n groot landelijk netwerk van burgerhulpverleners.

Overlevingskans bij hartstilstand enorm toegenomen

Elke week krijgen ruim 300 mensen buiten het ziekenhuis een hartstilstand. Op tijd reanimeren vergroot de overlevingskans enorm. Door de jaren heen zijn deze kansen enorm verbeterd. In de jaren 90 was de overleving nog 9%, inmiddels is dit bijna 25%. Dit is mede te danken aan de groei van het aantal burgerhulpverleners en de inzet van AED’s.

Mijlpaal bereikt

De eerste 6 minuten zijn cruciaal bij een hartstilstand. De optimale 6-Minutenzone bestaat uit voldoende burgerhulpverleners én AED’s. Burgerhulpverleners ontvangen een oproep bij een hartstilstand in de buurt via een oproepsysteem.

In 2014 waren er nog maar 68.000 burgerhulpverleners geregistreerd bij de landelijke oproepsystemen HartveiligWonen en HartslagNu. Nu zijn dit er 170.000. Dit mooie aantal komt mede door de inspanningen van ruim 450 partners, waaronder Opel en Feyenoord, HartveiligWonen, HartslagNu en het Rode Kruis.

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting: “Het is een ongelooflijke mijlpaal. Nergens ter wereld bestaat er een dergelijk landelijk netwerk met zoveel vrijwilligers die oproepbaar zijn bij een hartstilstand. Dankzij deze vrijwilligers kunnen we vele levens per jaar redden. Nu moeten we er nog voor zorgen dat er overal voldoende AED’s beschikbaar en toegankelijk zijn. Daarnaast moet er gewerkt worden aan een optimale spreiding van burgerhulpverleners, zodat de dekking in alle gemeentes voldoende is. Dan werkt de 6-Minutenzone optimaal.”

Meer geregistreerde AED’s nodig

Er zijn nu 12.000 AED's geregistreerd. Voor een optimaal werkende 6-Minutenzone moeten er minimaal 30.000 AED’s geregistreerd staan bij de oproepsystemen. Zo kunnen er jaarlijks 2.500 levens worden gered, dat zijn 6 levens per dag.

Er zijn op dit moment naar schatting 100.000 AED’s in Nederland. We weten lang niet altijd waar ze hangen, omdat ze niet geregistreerd zijn bij een oproepsysteem. Bovendien hangen ze op plekken die niet dag en nacht bereikbaar zijn. Dit bemoeilijkt de hulpverlening bij een hartstilstand. Voor effectief gebruik is het noodzakelijk dat ze 24/7 toegankelijk zijn en geregistreerd zijn bij HartslagNu of HartveiligWonen.

> Meer over aanmelden AED

Spreiding in AED’s over Nederland

Noord-Brabant heeft het hoogste aantal geregistreerde AED’s (2590). Flevoland telt de minste AED’s, slechts 161. In Zuid-Holland is nog de meeste groei in AED’s nodig. In de de hele provincie zijn er slechts 875, en zijn er nog minimaal 1357 nodig.

Samenwerking met diverse partijen

De Hartstichting werkt samen met de oproepsystemen HartslagNu en HartveiligWonen en Het Rode Kruis en de GGD-GHOR om van heel Nederland een 6-Minutenzone te maken.