Meer kans op problemen bij de zwangerschap na beroerte

Vrouwen die op jonge leeftijd een beroerte hebben gehad, krijgen later vaker problemen tijdens de zwangerschap, bijvoorbeeld een ernstig verhoogde bloeddruk. Ook komen vaker miskramen en dood geboren baby's voor. Dit komt uit het onderzoek van Mayte van Alebeek, die vandaag promoveert aan het Radboudumc.

Jonge mensen en een beroerte

Ruim 1 op de 10 mensen die een beroerte krijgt, is jonger dan 50. Het aantal jonge patiënten dat een beroerte krijgt neemt wereldwijd toe.

Mayte van Alebeek:

“Mijn onderzoek gaat om jonge mensen die middenin het leven staan. Gezin en werk spelen vaak een grote rol. Het is van groot belang dat ze weten wat hen te wachten staat. Ze willen bijvoorbeeld weten wat de risico’s van een zwangerschap zijn of hoe ze kunnen reïntegreren in de arbeidsmarkt. ”

Meer problemen in de zwangerschap

Vrouwen die op jonge leeftijd een herseninfarct of TIA hebben gehad, bleken later vaker problemen tijdens hun zwangerschap te hebben dan andere vrouwen:

Wat? Wel beroerte Geen beroerte
Miskraam 32,5% 13,5%
Dood geboren baby's 6,1%  0,9%
Vroeg geboren baby's  9,0% 1,4%
Hoge bloeddruk  33,3% 12,2%
HELLP-syndroom 9,5% 0,5%

Oorzaken van een beroerte op jonge leeftijd

Een deel van de jonge patiënten met een beroerte hebben 'normale' risicofactoren voor hart- en vaatziekten: roken, hoge bloeddruk en een hoog cholesterolgehalte. Volgens de onderzoekers valt ook drugsgebruik steeds vaker op. Uit dit onderzoek blijkt ook dat bij 35 tot 50% van de patiënten de oorzaak onduidelijk is. In vervolgonderzoek willen de onderzoekers dit verder onderzoeken.

Cijfers beroerte

Elk jaar krijgen in Nederland ongeveer 43.000 mensen een beroerte. De gevolgen kunnen veel impact hebben op het leven, vooral van jonge mensen.

> Meer over beroerte

Over het onderzoek

Mayte van Alebeek (1986) promoveert aan het Donders Instituut, Radboudumc, onder hoogleraar Frank-Erik de Leeuw. Frank-Erik doet onderzoek met een Dekkerbeurs naar een beroerte bij jonge mensen. Dit onderzoek draagt bij aan één van de belangrijkste doelen van de Hartstichting: een betere behandeling van beroerte, voor elke patiënt op maat.

Meer lezen:

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws