Meer dan 50.000 mensen doen mee aan Stoptober

Gepubliceerd op: 01 oktober 2018
Laatst gewijzigd op: 03 december 2018

Vandaag is de 5e editie van Stoptober weer van start gegaan. Meer dan 50.000 mensen doen mee aan deze actie om 28 dagen te stoppen met roken.

Stoptober al 5 jaar succesvol

Stoptober is al 5 jaar succesvol in Nederland. In de afgelopen jaren hebben meer dan 225.000 mensen meegedaan. En vandaag zijn nog eens meer dan 50.000 deelnemers gestart met Stoptober. Ze komen uit alle lagen van de bevolking: van jong tot oud, van hoog- tot laagopgeleid. Ruim 40% van de deelnemers rookte meer dan 20 sigaretten per dag.

Effect Stoptober

Uit onderzoek van Amsterdam UMC naar resultaten Stoptober:

• 70% lukt het om 28 dagen te stoppen
  • 20% tot 30% is na een jaar nog steeds gestopt met roken

Samen stoppen werkt goed

Eén van de belangrijkste succesfactoren voor het stoppen is dat mensen het samen doen. Hierdoor ontstaat positieve sociale controle en kunnen stoppers steun bij elkaar zoeken. Deelnemers van Stoptober worden onder andere begeleid door de gratis Stoptober-app. De app is dit jaar vernieuwd en onder meer uitgebreid met een chatfunctie. Hiermee kunnen stoppers kleine groepen creëren, bijvoorbeeld van vrienden, familie of collega’s.

Ambassadeurs en bedrijven die meedoen

Er zijn dit jaar 3 Stoptober-ambassadeurs die zelf ook stoppen met roken: Katja Schuurman, Kees van der Spek en Jan Slagter. Zij zetten zich gedurende de 28 dagen op verschillende manieren in om andere stoppers te steunen.

Ook een aantal grote bedrijven doet mee aan de actie, waaronder Kruidvat en Lidl. Beide organisaties hebben dit jaar aangekondigd te stoppen met de sigarettenverkoop en stimuleren nu hun personeel om te stoppen met roken.

Stoptoberhuis

In 2018 is er ook weer een Stoptoberhuis. Daar sluiten 50 rokers zich vrijwillig 5 dagen en nachten op om de strijd aan te gaan met de sigaret. Zij krijgen begeleiding van deskundigen bij de eerste, lastige dagen van Stoptober. Staatssecretaris Paul Blokhuis van VWS brengt op 4 oktober een bezoek aan het Stoptoberhuis om de stoppers een hart onder de riem te steken.

> Volg de stoppers in het Stoptoberhuis via stoptober.tv

Nieuws over Rookvrije Generatie

Ruim 1 miljoen voor onderzoek tabaksontmoedigingsbeleid

Duizendste rookvrije sportterrein in Nederland

Internationale award voor Alliantie Nederland Rookvrij

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws