Hartstichting.nl wordt geladen

Onderzoeksvraag

Als gezonde producten meer opvallen in de supermarkt of goedkoper zijn, kiezen mensen deze producten dan vaker dan een ongezonder alternatief?

Voorbeelden

• Volkorenproducten op ooghoogte geplaatst.
  • Kassarekken uitsluitend gevuld met gezonde producten.
  • Schapkaarten die aangeven welke gezonde producten snel te bereiden zijn.

Grote verschillen in gezondheid

Het onderzoek heet Supreme Nudge en loopt een jaar lang in 8 supermarkten in Nederland. De supermarkten zijn geselecteerd in buurten waar mensen vaker een minder gezonde leefstijl hebben. Zij leven gemiddeld 6 jaar korter en 15 jaar minder in goede gezondheid dan mensen die een gezondere leefstijl hebben.

Gezonde keuzes gemakkelijker maken

Een gezonde leefstijl helpt mee om chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten te voorkomen. Veranderingen in de leefomgeving kunnen mensen helpen gezonder te leven. De aanpassingen moeten ervoor zorgen dat de gezonde keuze het gemakkelijkst is of de meest voor de hand liggende. Het is niet bekend of de veranderingen ook op langere termijn de kans op hart- en vaatziekten verkleinen. Dit wordt ook onderzocht. Ook kijken de wetenschappers of een mobiele coach effect heeft. Die geen via een  op je mobiele telefoon tips om meer te wandelen.

Vrouw in de supermarkt

Meerdere veranderingen effectief

Uit vooronderzoek in een virtuele supermarkt bleek dat meerdere veranderingen tegelijk het meeste effect hebben. Bezoekers duidelijk meer gezonde producten als deze meer opvallen en goedkoper zijn. Ook helpt het als de ongezonde producten tegelijkertijd duurder zijn. Onderzoekers willen nu weten of consumenten ook in een echte supermarkt gezondere alternatieven kopen na dit soort interventies.

Ook gezond voor het hart?

Bij deelnemers aan het onderzoek worden gezondheidswaarden gemeten zoals bloeddruk, bloedwaarden en buikomvang. Zo kunnen de onderzoekers bepalen of de aanpassingen in de omgeving ook tot een betere hartgezondheid leiden.

Over het Supreme Nudge onderzoek

De Hartstichting wil mensen helpen een gezonde leefstijl lang vol te houden. Daarom investeert de Hartstichting in dit (en ander leefstijl)onderzoek.

Centraal in onderzoek staat het nudgen van de supermarktbezoekers. Nudgen is een techniek uit de gedragspsychologie. Op een subtiele manier worden mensen gestimuleerd om zich op gewenste wijze te gedragen. Onderzoekers kijken of het koopgedrag verandert als gezonde voedingsmiddelen gepromoot worden. Ook wordt onderzocht of dit op termijn zorgt voor een lager cholesterolgehalte, een lagere bloeddruk of een gezonder gewicht.

Meedoen aan dit onderzoek?

Er zijn nog deelnemers nodig voor dit onderzoek! Wil je ook meedoen?
Appel animatie

Ook interessant voor jou

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.