Landelijke sportbonden zetten zich in voor rookvrij sporten

Gepubliceerd op: 21 augustus 2017
Laatst gewijzigd op: 17 juli 2018

Vandaag maakten de landelijke sportbonden KNVB, KNHB en KNKV bekend dat zij zich gaan inzetten voor rookvrije sportterreinen.

Afgelopen jaren kozen steeds meer sportclubs ervoor om hun buitenterrein rookvrij te maken. De Hartstichting verwacht dat met steun van de sportbonden er komend sportseizoen veel rookvrije sportverenigingen bijkomen.

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting. “Toen wij in 2016 begonnen met ons programma Rookvrij Sporten, waren er enkele tientallen sportclubs met een rookvrij buitenterrein voor kinderen. Nu zien wij dat zo’n 140 sportclubs over heel het land een rookvrij beleid invoeren om kinderen te beschermen. Deze initiatieven komen vaak van ouders die als vrijwilliger actief zijn. Ook zien wij dat sportbestuurders bewuster werken aan een sportclub met een maatschappelijk en gezond beleid.”

Sportbonden kiezen voor rookvrij

Ook sportbonden KNVB, KNHB en KNKV kiezen voor een Rookvrije Generatie. Zij hebben een gedeelde ambitie om een gezonde, sportieve leefomgeving voor kinderen te bevorderen. Komend sportseizoen gaan zij zich inzetten om rookvrije voetbal-, hockey- en korfbalterreinen te realiseren.

Jan Dirk van der Zee, directeur amateurvoetbal KNVB: “Het is goed om te zien dat zoveel clubs en sportbonden zich al bij dit initiatief hebben aangesloten. Als KNVB staan wij ook voor rookvrije terreinen en met onze eigen KNVB Campus geven wij al het goede voorbeeld. Sport en gezondheid zijn belangrijk voor kinderen en roken hoort niet thuis in een gezonde sportomgeving.”

Kees Rodenburg, directeur KNKV: “Wij hechten veel belang aan een veilig, sportief klimaat op de vereniging. Ook gezonde leefstijl hoort daarbij. Al diverse korfbalverenigingen zetten in op rookvrije korfbalterreinen. Het NK Veldkorfbal is al een mooi voorbeeld, dit evenement was voor de tweede keer op rij rookvrij.”

Erik Gerritsen, directeur KNHB: “We vinden het belangrijk dat hockeyers in een rookvrije omgeving kunnen sporten. Daarom ondersteunt de KNHB verenigingen die hun sportterrein rookvrij willen maken. De Rabo EuroHockey Championships in 2017 was al rookvrij. En diverse hockeyverenigingen zijn al succesvol bezig om hun terreinen rookvrij te maken. Hopelijk geldt ook hier: een goed voorbeeld doet volgen.”

Zien roken, doet roken

Veel kinderen zijn lid van een sportvereniging. Alleen al voor voetbal, hockey en korfbal gaat het om 800.000 kinderen tot 18 jaar. Uit onderzoek is bekend dat kinderen die vaak mensen zien roken, zelf later ook eerder gaan roken. Zien roken, doet roken.

Wekelijks raken honderden kinderen verslaafd aan roken. De meeste mensen vinden dat roken en sport niet samengaan, toch wordt er langs de lijn nog veel gerookt. De Hartstichting roept sportverenigingen sinds 2016 daarom actief op hun sportterrein rookvrij te maken.

Rookvrije Generatie: Kinderen beschermen

De Hartstichting heeft samen met KWF Kankerbestrijding en het Longfonds het initiatief genomen voor de beweging ‘op weg naar een Rookvrije Generatie’.

> Meer over rookvrij sporten

Kees

Kees: “Als voorzitter van RCL zet ik mij in voor een volledig rookvrije voetbalvereniging”

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws