Hartstichting en KNVB zetten in om kinderen meer te laten bewegen

Gepubliceerd op: 07 juni 2017
Laatst gewijzigd op: 19 december 2017

Speel je Fit is ontwikkeld door de KNVB en Hartstichting. Met leuke oefeningen op een speciaal YouTubekanaal brengen 9 ambassadeurs kinderen in beweging.

Speel je Fit

Vandaag werd het Speel je Fit YouTube-kanaal officieel ‘geopend’. Speel je Fit-ambassadeurs voerden samen met een groep kinderen voor het eerst de Speel je Fit-oefeningen uit.

Speel je Fit vindt plaats in aanloop naar en tijdens het EK voetbal voor vrouwen (WEURO2017) dat dit jaar in Nederland plaatsvindt.

YouTube-kanaal met bekende (straat)voetballers

Kinderen bewegen te weinig. Dat was de reden voor de Hartstichting en KNVB om Speel je Fit te starten.

Samen met 9 ambassadeurs willen de Hartstichting en de KNVB kinderen écht in beweging krijgen. Op het speciale YouTube-kanaal staat van elke ambassadeur zijn of haar oefening met de Speel je Fit-bal. Deze oefeningen kunnen worden nagedaan.

> Ga naar YouTube Speel je Fit

Ambassadeurs

De ambassadeurs zijn bekende (straat)voetballers, OranjeLeeuwinnen, YouTube-helden, presentatoren en zangers. Dit zijn stuk voor stuk sportieve mensen die allemaal op een andere manier een inspiratie zijn voor kinderen en die het belangrijk vinden dat kinderen gezond leven en genoeg bewegen.

De oefeningen van de ambassadeurs staan op YouTube, maar ook in een Speel je Fit-boekje. Dit boekje wordt via scholen, evenementen en media naar kinderen verspreid. Daarnaast gaat Speel je Fit met een activiteitenprogramma de komende maanden langs bij scholen en in de speelsteden van WEURO2017.

Bewegen is leuk

Bij Speel je Fit moeten kinderen zelf ervaren hoe makkelijk en leuk het is om te bewegen en voetballen. Ouders, opvoeders en onderwijsmedewerkers vertellen we waarom bewegen zo belangrijk is, namelijk:

• meer dan 3 op de 4 kinderen onder de 12 jaar beweegt te weinig
  • 1 op de 7 kinderen onder de 13 jaar in Nederland heeft overgewicht
  • een gezonde leefstijl op jonge leeftijd zorgt voor minder kans op het krijgen van hart- en vaatziekten op latere leeftijd

David Verschoor, hoofd Publiek, Donateurs en Vrijwilligers bij de Hartstichting: “Kinderen die gezond eten, genoeg bewegen en niet gaan roken hebben later minder kans op hart- en vaatziekten. Een gezonde leefstijl, en minimaal 1 uur per dag bewegen, is bij jongeren echter niet vanzelfsprekend. Samen met onze ambassadeurs willen we laten zien dat bewegen leuk is.”

Inzet social media

In plaats van social media-kanalen als boosdoener te zien - omdat jongeren meer achter schermen zouden zitten en minder bewegen - hebben we dit juist omarmd.

Het YouTube-kanaal staat centraal bij Speel je Fit en de ambassadeurs zijn naast OranjeLeeuwinnen en voetballers Jackie Groenen, Shanice van de Sanden, Tessel Middag, Ryan Koolwijk en Soufiane Touzani, zangers/presentatoren Elindo Avastia en Tim Douwsma ook bekende YouTubers als Nanne Meijer en LuckyGraaf.

Meerjarige samenwerking

Speel je Fit is opgestart vanuit de UEFA en de World Heart Federation en onderdeel van een meerjarige samenwerking tussen Hartstichting en KNVB. Het doel is om beweging en sportplezier te stimuleren en gezonde, rookvrije sportterreinen te realiseren.

EK voetbal voor vrouwen

Speel je Fit past niet alleen binnen deze samenwerking, maar is ook onderdeel van de aanloop naar WEURO 2017. Dit is het EK voetbal voor vrouwen dat deze zomer in eigen land plaatsvindt. De OranjeLeeuwinnen zijn ambassadeur van Speel je Fit, op de fanzones in de speelsteden zijn er Speel je Fit-activiteiten en in het Speel je Fit-boekje dat wordt verspreid vinden kinderen het WEURO 2017-speelschema en een poster van de OranjeLeeuwinnen. Tijdens de aftrap van Speel je Fit hebben de OranjeLeeuwinnen een donatie van € 1.000,- aan de Hartstichting gedaan.

Marc Nipius, programmamanager MVO van KNVB: “Met het EK Vrouwen in eigen land bezorgen we veel mensen een mooie voetbalzomer. En door dit evenement ook te gebruiken om kinderen meer te laten bewegen, maakt het extra bijzonder.

Voorbeeld voor jongeren

De OranjeLeeuwinnen zijn op het veld al een voorbeeld voor veel jonge meisjes én jongens, het spreekt voor zich dat zij zich ook daarbuiten inzetten om nog meer kinderen het spelplezier te laten ervaren. Dat we samen met de Hartstichting werken aan deze campagne past geheel bij onze visie om een gezonde leefstijl onder kinderen te stimuleren.”

Meer lezen

Betere afspraken nodig over het gezonder maken van voedingsmiddelen

Duizendste rookvrije sportterrein in Nederland

Internationale award voor Alliantie Nederland Rookvrij

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws