Onderzoek brengt kennis over hart- en vaatziekten bij vrouwen in kaart

De Hartstichting stelt als eerste gezondheidsfonds extra geld beschikbaar voor het Kennisprogramma Gender & Gezondheid. Dit is specifiek bedoeld voor onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen.

Gezondheidsverschillen verminderen

Het programma van ZonMw wil de gezondheidsverschillen tussen mannen en vrouwen verminderen. Begin 2016 maakte minister Edith Schippers (Volksgezondheid) bekend dat zij de komende 4 jaar € 12 miljoen voor het Kennisprogramma uittrekt. Er zijn 12 thema’s benoemd, waaronder hart- en vaatziekten.

Directeur Jannet Vaessen van WOMEN Inc. reageert: “Wij zijn verheugd over het goede nieuws dat het Kennisprogramma Gender en Gezondheid gestart is. Goede gezondheidszorg moet voor iedereen gelden. Het maakt niet uit of je man of vrouw bent. Toch worden hart- en vaatziekten bij vrouwen vaak over het hoofd gezien, met alle gevolgen van dien.”

Ook Edvard Beem, plaatsvervangend directeur ZonMw is blij: “Wij zijn verheugd dat de Hartstichting investeert in een van de thema’s van het Kennisprogramma Gender en Gezondheid. Daarmee is de Hartstichting een voorloper en wij hopen dat andere organisaties op andere thema’s willen volgen.”

Kennisachterstand inhalen

Minister Edith Schippers geeft aan:  “Te veel vrouwen gaan dood aan hart- en vaatziekten. Daarom vind ik het een belangrijke missie om dit te verbeteren. Hoe meer we samenwerken, hoe groter de impact.”

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting:

“We willen de kennisachterstand rondom hart- en vaatziekten bij vrouwen zo snel mogelijk inhalen. Om het ziektebeeld bij vrouwen eerder te herkennen én de zorg voor vrouwen te verbeteren. Dit project zien wij als een volgende stap.”

Inzicht in wat we al weten

In dit project willen we bestaande kennis over de verschillen tussen mannen en vrouwen bundelen en er conclusies uit trekken. Door inzichten te delen met artsen en onderzoekers kunnen we de zorg voor vrouwen ook écht verbeteren. Ook wordt zo duidelijk welke concrete kennis nog ontbreekt.

Hartproblemen bij vrouwen later ontdekt

Bij vrouwen worden hart- en vaatziekten vaak in een laat stadium herkend, omdat bijvoorbeeld de signalen minder duidelijk zijn en verward worden met stress of de overgang.

Bovendien weten artsen niet altijd hoe vrouwen het beste behandeld moeten worden. De meeste diagnose- en behandelmethoden zijn in het verleden getest op mannen en verschillen tussen mannen en vrouwen werden vaak niet meegenomen.

> Meer over vrouwen en hart- en vaatziekten

Werken aan oplossingen

Hart- en vaatziekten bij vrouwen is onderdeel van de onderzoeksagenda van de Hartstichting. Nieuw onderzoek moet leiden tot oplossingen. We willen méér inzicht in de symptomen bij vrouwen, erfelijkheid eerder opsporen én een snellere en betere test voor diagnose ontwikkelen.

> Meer over onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen