Kans op overleven hartstilstand meer dan verdubbeld

De kans op overleven bij een hartstilstand buiten het ziekenhuis is meer dan verdubbeld. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van de Hartstichting: Reanimatie in Nederland 2016.

Forse stijging

Het aantal mensen dat een hartstilstand overleeft is flink gestegen. Midden jaren 90 was de overleving nog maar 9%. Inmiddels is dit gemiddeld 23%.

Direct reanimeren door omstanders verdubbelt de overlevingskansen van mensen met een hartstilstand. Hun kwaliteit van leven na afloop is over het algemeen goed.

Inzet burgerhulpverleners succesvol

De toename komt onder andere doordat het aantal burgerhulpverleners is toegenomen.

• In 75% van de gevallen starten omstanders met reanimeren voordat de ambulance er is
  • Steeds vaker wordt een AED aangesloten

In 3 van de 6 regio’s onderzochten ze de neurologische conditie van de slachtoffers bij het verlaten van het ziekenhuis. Deze was in 90% redelijk tot goed.

Levens redden bij een hartstilstand

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting: “Wij zijn blij dat de inspanningen van de Hartstichting en de vele reanimatiepartners hun vruchten afwerpen. Dat de overlevingskans de afgelopen jaren zo sterk is verbeterd, is heel bemoedigend. In regio’s met veel burgerhulpverleners per inwoner, wordt er snel gestart met reanimatie.”

“Als Hartstichting werken we heel hard aan het werven van burgerhulpverleners. In een jaar tijd waren dit er ruim 50.000. Toch zijn we er nog niet. We hebben nog 30.000 burgerhulpverleners nodig om slachtoffers van een hartstilstand binnen 6 minuten hulp te kunnen bieden. Met name in de Randstad is de dekking nog onvoldoende. Daar blijven we ons voor inzetten.”

Nieuwe Reanimatie-app

Burgerhulpverleners kunnen hun reanimatiekennis en vaardigheden up to date houden met de nieuwe reanimatie-app van de Hartstichting. De app biedt informatie, oefeningen en instructievideo’s. De app is niet bedoeld ter vervanging van een reanimatiecursus.

> Meer over de Reanimatie App

Levens redden bij een hartstilstand

De Hartstichting wil dat iedereen die in Nederland een hartstilstand krijgt, binnen 6 minuten de juiste hulp krijgt. Reanimatie en de inzet van een AED bieden de grootste kans op overleving. Jaarlijks kunnen zo 2.500 levens worden gered.

Om dit te kunnen bereiken, zijn minimaal 170.000 burgerhulpverleners nodig, goed verspreid over het land. Op dit moment staan 140.000 Nederlanders geregistreerd bij een van de twee oproepsystemen: Hartveilig Wonen en Hartslag Nu.