Stel direct je vraag
Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Corona: 8 tips om stress te verminderen

Corona: 8 tips om stress te verminderen

Corona: 8 tips om stress te verminderen

1 op de 3 Nederlanders ervaart meer stress sinds de uitbraak van het coronavirus. Een beetje stress is niet erg, maar langdurende stress is minder gezond voor je hart. Lees onze 8 tips om stress in deze tijd te verminderen.

Meer stress tijdens coronacrisis

De coronacrisis kan voor extra stress zorgen. Uit een peiling van onderzoeksbureau Ipsos blijkt dat 1 op de 3 mensen meer stress ervaart sinds de uitbraak van het coronavirus. Bij jongeren is dit zo'n 40%.

In de overlevingsstand

Onzekerheden over gezondheid en financiën veroorzaken stress waardoor we in de overlevingsstand raken. Normaal helpt een gedeelte van de hersenen je om logisch te redeneren en na te denken over jezelf. Bij stress werkt dit deel minder goed. Je hebt sneller een kort lontje, gaat minder bewegen en ongezonder eten. Die ongezonde leefstijl verhoogt de kans op hart- en vaatziekten.

Raakt corona je in het hart? Draag ook bij aan belangrijk onderzoek naar corona!

Geef nu

Stress: wanneer wel of niet gezond?

Nienke van der Putten is medisch adviseur bij de Hartstichting. Zij beantwoordt een aantal vragen over stress en hart- en vaatziekten.

Kan stress ook goed zijn?

​“Ja, een beetje stress kan goed voor je zijn. Als je een deadline hebt of een examen moet doen, komen er stofjes vrij die je hart sneller laten kloppen en ervoor zorgen dat er meer bloed naar je spieren gaat. Dat maakt je alert en zorgt ervoor dat je tijdelijk beter kunt presteren. Op die manier is stress niet schadelijk maar juist handig.”

Wanneer is stress ongezond?

“Het is ongezond als je lange tijd achter elkaar veel stress hebt. Je lichaam heeft dan te weinig tijd om te herstellen. Dan kan je hartslag voortdurend hoog zijn en je bloeddruk stijgen. Hierdoor worden je hart en de bloedvaten extra belast.”

Wat is het effect op je vaten?

“Stress hangt samen met slagaderverkalking. Als je veel stress hebt maakt je lichaam langdurig te veel van het stresshormoon cortisol aan. Dat ontregelt het immuunsysteem en kan zorgen voor meer buikvet. Buikvet is het schadelijke vet. In buikvet zitten veel ontstekingsstofjes wat kan bijdragen aan de ontwikkeling van slagaderverkalking en diabetes. Stress kan er ook voor zorgen dat je minder gezond gaat leven. Hierdoor kunnen je bloedvaten sneller dichtslibben en heb je meer kans op hart- en vaatziekten.”

Hoe herken ik stress?

"De lijst van klachten die op kunnen treden bij stress is lang. Zo kun je last hebben van:

  • versnelde hartslag en ademhaling
  • vermoeidheid
  • ​veel of juist weinig eetlust
  • rusteloosheid
  • kort lontje
  • beven en trillen
  • zweten
  • duizeligheid
  • hoofdpijn
  • spierpijn
  • piekeren en slecht slapen

Herken je de signalen bij jezelf en denk je dat het stress is? Probeer dan meer te ontspannen. Houden de klachten aan of maak je je zorgen, neem dan contact op met je huisarts."

> Meer over stress

8 tips om stress te verminderen

Hoe voorkom je stress in deze coronatijd? De Hartstichting geeft 8 tips om te zorgen voor voldoende ontspanning.

Geef structuur aan je dag

Leef alsof je naar werk of school moet, dus zorg dat je op tijd opstaat en naar bed gaat. Houd zoveel mogelijk vaste slaap- en eettijden aan. Maar doe ook de gebruikelijke dingen als douchen en tanden poetsen. Houd pauzes tussendoor en zorg vooral dat je niet ongemerkt te lang doorwerkt.

Eet gezond

Als je je in deze tijd veel thuis zit en minder beweegt, dan heb je ook minder eten nodig. Trek tussendoor? Kies dan voor een gezond tussendoortje zoals groente, fruit of noten. Let er verder op dat je genoeg vezels, vitamines en mineralen binnenkrijgt en niet te veel suiker, zout en verzadigd vet. 

Beweeg voldoende

Beweeg minimaal 2,5 uur per week en zit niet te veel stil. Bewegen hoeft niet meteen hardlopen te zijn. Matig intensieve inspanning zoals wandelen, fietsen of tuinieren is ook goed. Neem de tijd om een rondje te lopen of naar het bos te gaan, maar vermijd drukke plekken.

Momenten van ontspanning

Bouw op een dag bewust voldoende momenten in om te ontspannen. Zo geef je je lijf de kans om te herstellen van stress. Lees een boek, ga in bad, maak een boswandeling. Je kunt ook yoga, meditatie of ontspanningsoefeningen doen.

Houd je hersenen actief

Een andere manier om het deel van jouw hersenen te activeren dat nodig is om stress tegen te gaan, is met denksport. Denk na over iets wat moeite kost en waarvoor je jezelf geestelijk moet inspannen. Bijvoorbeeld een potje schaken of het maken van een puzzel.

Zoek afleiding

Het is belangrijk om genoeg afleiding te zoeken. Zo verzet je je gedachten en heb je minder gelegenheid om te piekeren. Doe iets wat je leuk vindt om te doen, of wat je een goed gevoel geeft als je het hebt gedaan. Pak een oude hobby op, ga knutselen, luister muziek, maak zelf muziek, klus wat in huis, ruim je kast op, schrijf een brief.

Houd contact met de mensen om je heen

In levende lijve afspreken is nu vaak niet mogelijk. Kijk of er andere manieren zijn om in contact te blijven met elkaar. Bijvoorbeeld via de telefoon, e-mail of door te videobellen. Of ontmoet elkaar buiten of in de tuin op voldoende afstand.

Minder nieuws volgen

Er verschijnt voortdurend nieuws over het coronavirus. Als je stress ervaart kun je beter niet de hele dag door het nieuws te volgen. Beperk dit tot één of enkele momenten per dag. Hetzelfde geldt voor sociale media of appgroepen waarin het continu over corona gaat.

Vind jij onderzoek naar corona ook zo belangrijk?

​We weten dat het coronavirus effect heeft op het hart. Maar nog niet precies hoe. Daarom is er spoedonderzoek gestart. 

Meer lezen