Internationale award voor Alliantie Nederland Rookvrij

De Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) kent op 11 juni een ‘World No Tobacco Award’ toe aan de Alliantie Nederland Rookvrij (ANR). De alliantie krijgt deze prestigieuze en internationale erkenning voor haar bijzondere prestaties. De WHO spreekt vooral haar waardering uit voor de beweging die in gang is gezet met de Rookvrije Generatie.

Uit het rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie:

“Met de Rookvrije Generatie heeft de Alliantie Nederland Rookvrij leiderschap getoond om de volksgezondheid te beschermen, door implementatie van tabaksontmoedigingsbeleid te versnellen. Ze hebben bijgedragen aan een nieuwe manier van tabaksontmoediging. De focus is verlegd naar het beschermen van kinderen. Dit heeft het draagvlak vergroot en cruciale stakeholders zijn zich gaan mengen in de strijd en er is een maatschappelijk beweging ontstaan.”

Mooie resultaten behaald

Inmiddels zijn 1000 sportclubs rookvrij, voert bijna een kwart van alle gemeenten beleid om te komen tot een Rookvrije Generatie en hebben diverse bedrijven besloten te stoppen met de verkoop van tabak. Een van de ambities van het Preventieakkoord is het bereiken van een Rookvrije Generatie in 2040. Dit Preventieakkoord beschrijft diverse overheidsmaatregelen, zoals een flinke accijnsverhoging, een uitstalverbod en neutrale verpakkingen.

> Meer over het Preventieakkoord

Gezamenlijk doel

In 2015 was het tabaksontmoedigingsbeleid in Nederland helemaal vastgelopen en een politiek gevoelig dossier. Niemand wilde zijn handen hieraan branden.

Italianer: “Vanaf 2015 hebben we ingezet op het creëren van maatschappelijk en politiek draagvlak. We maakten duidelijk dat ons gezamenlijke doel een Rookvrije Generatie is. Toen kwam er weer beweging in het dossier. En deze beweging lijkt nu niet meer te stoppen.”

Over de award

De award wordt ieder jaar uitgereikt rond 31 mei, op Wereld Niet Roken Dag. De WHO erkent individuen en organisaties over de hele wereld voor hun inzet en resultaten in tabaksontmoediging. Met het winnen van deze WHO award bevinden we ons in het illustere lijstje van eerdere winnaars zoals de British Heart Foundation, Dr James Reilly, ex-Minister of Health, Republic of Ireland en ASH Schotland.

> Bekijk andere winnaars

ANR

De ANR is een samenwerking tussen gezondheidsfondsen Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en Longfonds en bijna 160 partners.

> Meer over ANR

Rookvrije Generatie

De Rookvrije Generatie wil rookvrij opgroeien vanzelfsprekend maken. Het is een initiatief van de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds.

> Ga naar de website van de Rookvrije Generatie

Nieuws Rookvrije Generatie

Alle rookruimtes in horeca verdwijnen

Rookverbod op schoolpleinen in nieuwe schooljaar

Steun Preventieakkoord voor Rookvrije Generatie

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws