Hartstichting.nl wordt geladen

Nu mogelijk: in heel Nederland binnen 6 minuten reanimeren

Mooie mijlpaal! In heel Nederland kan binnen 6 minuten worden gestart met reanimatie bij een hartstilstand.

Bij elke 112-melding van een hartstilstand kunnen nu burgerhulpverleners opgeroepen worden. Hiermee zijn duizenden levens per jaar te redden. Op 6 december vierden we deze belangrijke mijlpaal in het bijzijn van Z.M. Koning Willem-Alexander.

Reanimeren in 6 stappen

Events brengen tienduizenden mensen in beweging

Ondanks corona organiseerden we in 2021 een aantal mooie events: Hartstocht, kitesurf-event Hoek tot Helder en Harten Diner. Alleen al voor de Hartstocht kwamen bijna 20.000 deelnemers in beweging en sponsorden bijna 40.000 mensen dit event.

Hoogtepunten uit onderzoek

In 2021 investeerden we weer miljoenen euro's in wetenschappelijk onderzoek en werden de eerste onderzoeksresultaten van het corona-hartonderzoek gepubliceerd. Ook spanden we ons in om meer, sneller en beter onderzoek te realiseren.

• Groot nieuw onderzoek in 2021

Erfelijke hartspierziekten beter voorspellen

Hoe weet je of iemand met erfelijke aanleg voor een hartspierziekte deze ziekte inderdaad krijgt? Of hoe ernstig het wordt? Wetenschappers willen dit beter kunnen voorspellen en werken aan nieuwe behandelingen. In 2021 startte een groot landelijk onderzoek, waarin de Hartstichting € 3 miljoen heeft geïnvesteerd. Stichting Hartedroom heeft € 250.000,- toegekend aan dit onderzoek.

Meer over dit onderzoek

Nieuwe database voor aangeboren hartafwijkingen

​Mensen die zijn geboren met een bouwfout in hun hart krijgen beter zicht op de gevolgen van hun aandoening. Er komt een nieuwe database waarin medische gegevens van kind tot volwassene worden bijgehouden. Dit levert belangrijke nieuwe inzichten op, die het leven van tienduizenden hartpatiënten kunnen verbeteren. De database, die uniek is in Europa, is mede mogelijk gemaakt door Stichting Hartekind en de Hartstichting.

• Belangrijke resultaten uit corona-hartonderzoek

Risicopatiënten meer kans op ziekenhuisopname bij corona

Coronapatiënten met hart- en vaatziekten of diabetes hebben een grotere kans om in het ziekenhuis terecht te komen dan coronapatiënten zonder deze aandoeningen. Dit is een van de conclusies van een groot onderzoek van het UMC Utrecht en Amsterdam UMC bij ruim 22.000 coronapatiënten.

Meer over deze resultaten

Gevolgen van corona op het hart van topsporters

Onderzoek bij topsporters liet zien dat zij een klein risico lopen op blijvende hartproblemen.

Meer over deze resultaten

Risico ernstig hartfalen bij corona-infectie

Onderzoekers lieten zien dat ernstig hartfalen het risico op sterfte bij corona verhoogt.

Slimme horloges bij hartstilstand

De Hartstichting kende bijna € 1,9 miljoen toe aan de ontwikkeling van slimme horloges. Deze kunnen een hartstilstand signaleren én hulpdiensten inschakelen. Heel belangrijk bij een hartstilstand waar niemand in de buurt is.

Meer over dit onderzoek

• Kan ik meedoen aan onderzoek?

Onderzoekers die geld van ons krijgen voor onderzoek, zijn regelmatig op zoek naar deelnemers. Bekijk of er een onderzoek is waaraan jij kunt bijdragen!

Bekijk de onderzoeken

Nieuwe merkcampagne Jij & je hart

Begin 2021 lanceerden we onze nieuwe merkcampagne Jij & je hart. Met een tv-commercial en online campagne maken we mensen bewust van de bijzondere vriendschapsband met hun hart. Bekijk de commercial met hoofdrolspeler Philip, die echt in gesprek gaat met zijn hart.

Hoe kan ik beter naar mijn hart luisteren?

5 keer inspiratie om naar je hart te luisteren

Goed voor je hart zorgen is meer dan alleen gezond leven. Geef je hart genoeg aandacht en haal samen alles uit het leven!

Daley Blind, ambassadeur Hartstichting

Topvoetballer Daley Blind wil jonge mensen meer stil laten staan bij hun hart. We zijn trots dat hij bij ons aanklopte om ambassadeur te worden.

Daley Blind voetbalt

Campagne om hartfalen sneller te herkennen

Hartfalen komt veel voor, vooral bij mensen boven de 60. Door een goede en tijdige behandeling kunnen de klachten verminderen. Behandeling kan er ook voor zorgen dat het hart minder snel achteruit gaat. In 2021 voerden we campagne om hartfalen sneller te herkennen. Nieuwe onderdelen van de campagne waren de Hartdagboek-app en een podcast voor huisartsen.

Hartdagboek-app

Samen met de Philips Foundation hebben we de Hartdagboek-app ontwikkeld. De app geeft mensen meer inzicht in hun klachten en helpt om de klachten te bespreken met de huisarts.

De ingevulde gegevens helpen huisartsen om te beoordelen of de klachten door hartfalen kunnen komen.

Hartdagboek app

Podcast voor huisartsen

Samen met Huisarts Podcast hebben we een podcast voor huisartsen ontwikkeld. Hierin wordt het belang van vroege opsporing van hartfalen besproken. Het helpt huisartsen nog alerter te zijn op klachten die kunnen wijzen op hartfalen.

Huisarts podcast

De wereld wordt rookvrij. Wen er maar aan

In april is de nieuwe rookvrij-campagne van start gegaan: ‘De wereld wordt rookvrij. Wen er maar aan.’ Met deze gezamenlijke, meerjarige campagne van Hartstichting, KWF en Longfonds, de initiatiefnemers van de Rookvrije Generatie, laten we heel Nederland zien dat rookvrij het nieuwe normaal is.

Gestart in 2021: Hartstichting Loterij

In 2021 zijn we gestart met een eigen loterij. Door een lot te kopen van € 7.50 maakten de deelnemers kans op mooie prijzen en steunden ze de Hartstichting. Het totale prijzenpakket van ruim € 27.500.- was voor 100% gesponsord.

• Hou je van een beetje gezonde spanning en maakt iets goeds doen je blij?
  • Speel dan een volgende keer mee met onze Hartstichting Loterij!
Stel loopt op strand