Hartstichting en Menzis: 100.000 mensen met hoge bloeddruk opsporen

28 augustus 2019

De Hartstichting en Menzis werken de komende 4 jaar samen aan het terugdringen van het aantal mensen met risico op hart- en vaatziekten. Op 28 augustus 2019 trapten de bestuurders de samenwerking af door elkaars bloeddruk te meten.

Hoge bloeddruk eerder opsporen

Menzis en de Hartstichting lanceren campagnes die op elkaar aansluiten en als doel hebben om mensen met een verhoogde bloeddruk op te sporen.

Samen zorgen we ervoor dat:

• mensen weten dat een verhoogde bloeddruk een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten is
  • ​mensen vaker hun bloeddruk gaan meten

> Lees meer over bloeddruk

Gezamenlijk doel: In 4 jaar 100.000 mensen opsporen met een verhoogde bloeddruk

Kennis delen

De Hartstichting levert hartgerelateerde kennis en content voor SamenGezond. Dit is het online gezondheidsprogramma van Menzis. Dit programma is beschikbaar voor iedereen. Het geeft je persoonlijk inzicht in je gezondheid. Mensen krijgen er advies om met hun leefstijl aan de slag te gaan.

Floris Italianer, directeur Hartstichting:

"Het aantal hart- en vaatpatiënten in Nederland bedraagt nu 1,4 miljoen. Als we niks doen, zijn er in 2030 1,9 miljoen mensen met chronische hart- en vaatziekten. De Hartstichting wil die toename minimaal halveren. Mensen leven steeds langer. Daarbij is de kwaliteit van hun leven essentieel. Je bewust worden van de risico’s die je loopt, en inzien hoe je daar via je leefstijl aan kunt werken, kan veel klachten voorkomen. Samen met Menzis kunnen we hier een versnelling in aanbrengen."

Bredere samenwerking

De Hartstichting en Menzis willen in de toekomst meer kennis delen en bekijken hoe ze kunnen samenwerken in projecten en innovatie rond hart- en vaatziekten.

Doelen van beide organisaties:

• het stabiliseren of keren van de trend van het groeiend aantal mensen met hart- en vaatziekten
  • het geven van de juiste zorg op de juiste plek
  • goede patiëntervaringen

Menzis-voorzitter Ruben Wenselaar:

"Het is hard nodig dat maatschappelijke organisaties zoals de onze de handen ineen slaan. Met behulp van preventie is veel gezondheidswinst te behalen. Dat kan met SamenGezond, waarin je bijvoorbeeld je bloeddruk kunt opslaan zodat je meer inzicht krijgt in je eigen gezondheid. Eén op de drie volwassen Nederlanders heeft immers een hoge bloeddruk. Maar daarnaast zetten we in op de Gecombineerde Leefstijlinterventie en andere preventie-initiatieven met gezondheidspartners. Als we gezondheidsklachten kunnen voorkomen door een gezondere leefstijl, dan houden we bovendien de zorg betaalbaar voor de maatschappij."

Meer lezen

Hoge bloeddruk

Bloeddruk thuis meten

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws