Hartstichting blij met daling aantal rokende jongeren

Gepubliceerd op: 05 september 2018
Laatst gewijzigd op: 04 december 2018

De Nederlandse jeugd rookt minder. Dat blijkt uit het HBSC-onderzoek van de Universiteit Utrecht, het Trimbos Instituut en het Sociaal en Cultureel Planbureau. Begin deze eeuw had nog bijna de helft van de jeugd ooit gerookt. In 2017 was dat gedaald naar 17%.

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting:

“Deze nieuwe cijfers laten zien dat het de goede kant op gaat: steeds minder kinderen roken. En roken wordt steeds minder normaal in onze maatschappij. Dit zien we ook terug in het groeiend aantal rookvrije sportclubs, speeltuinen en andere openbare plekken."

"Maar we zijn er nog niet: elke week raken honderden kinderen verslaafd aan roken. Met de hulp van de rijksoverheid, gemeenten, maatschappelijke organisaties, bedrijven en de kinderen zelf kunnen we voorkomen dat kinderen ooit nog beginnen met roken. Zo werken we toe naar een volledig rookvrije generatie.”

Rookvrije Generatie

De beweging ‘op weg naar een Rookvrije Generatie’ is een initiatief van de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds.

> Ga naar de website van de Rookvrije Generatie

Nieuws over Rookvrije Generatie

Duizendste rookvrije sportterrein in Nederland

Internationale award voor Alliantie Nederland Rookvrij

Driekwart Nederlanders pleit voor actief rookvrij beleid

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws