Hartstichting bekroond als Beste Werkgever

8-5-2020
Hartstichting bekroond als Beste Werkgever

De Hartstichting mag zich een van de ‘Beste Werkgevers van Nederland’ noemen. Dit onafhankelijke keurmerk laat zien dat de Hartstichting een hogere score krijgt voor goed werkgeverschap, dan een gemiddelde andere werkgever. “De trots op de organisatie is groot,” zegt HR-manager Laurence van Gelderen. “Hier wordt écht vanuit het hart, voor het hart geleefd.”

Successen vieren

Een feestje zit er vanwege de coronacrisis nu niet in, maar dat dit gevierd wordt staat buiten kijf. Want successen viert de Hartstichting regelmatig, bijvoorbeeld bij het winnen van een marketing-of communicatieprijs. Alleen al in 2019 waren dat er meerdere: een bronzen Effie, de SponsorRing, Grand Prix Content Marketing Award en de titel ‘Company of the Year’. Onderscheidingen die stuk voor stuk laten zien dat de Hartstichting maatschappelijke impact heeft.

Trots op organisatie

Logisch dus, dat medewerkers trots zijn op de organisatie. Ze geven hiervoor een 8,2, versus een landelijk gemiddelde van 7,5. Organisatietrots is een belangrijke pijler voor goed werkgeverschap, net zoals waardering, werktrots het benutten van talent. De Hartstichting doet het op alle onderdelen goed. Medewerkers staan ook achter de doelstellingen van de organisatie. De score op dit onderdeel springt er uit met een 8,4 (landelijk gemiddelde: 7,5).

Cijfers die eruit sprongen:

• Ik ben trots op de organisatie: 8,2 (landelijk 7,5)
  • Ik sta achter de doelstellingen: 8,4 (landelijk 7,5)

Bevlogen en betrokken medewerkers

Van Gelderen had ‘niet verwacht, maar wel gehoopt’ dat de Hartstichting het keurmerk zou krijgen. “Als goed doel hebben we niet de financiële middelen, die andere organisaties misschien wel hebben. Denk hierbij aan bonussen of een leaseauto, of budget om cultuurprogramma’s neer te zetten. Wij moeten het echt hebben van intrinsieke motivatie en drive.”

Laurence van Gelderen - HR-adviseur:

"Bij ons werken veel hoogopgeleide medewerkers, die een bewuste keuze hebben gemaakt voor een goed doel.  Zij zetten vaak dat stapje meer. Ik moet hen eerder afremmen dan stimuleren. De bevlogenheid en betrokkenheid is heel hoog."

Je talenten inzetten

Een belangrijke verklaring voor de hoge score op goed werkgeverschap, ligt in het werken vanuit de kracht of het talent (strenghts) van medewerkers. We kijken waar iemand goed in is en wat hij of zij leuk vindt om te doen. ‘Aan staan’ noemt Van Gelderen dat.

Fakkel als symbool

“In ons logo zie je het hart met een fakkel. Die fakkel zijn onze medewerkers, die heel Nederland mee moeten krijgen. Bijvoorbeeld om ervoor te zorgen, dat er overal binnen 6 minuten gereanimeerd kan worden. Of om iedereen boven de 40 jaar regelmatig zijn bloeddruk te laten meten. Heel Nederland in beweging krijgen met maar 150 mensen is een klus hoor!”

Vanuit het hart

Van Gelderen is er dan ook bijzonder trots op, dat de kernwaarden van de Hartstichting ‘Vanuit het hart’ en ‘Extern gericht’ geen verzonnen waarden zijn, maar ook echt geleefd worden. “Zo motiveren wij elkaar elke dag weer en inspireren wij anderen om ook uit het leven en uit het hart te halen wat erin zit. Wij gunnen iedereen een gezond hart voor het leven. Maar dat kunnen wij niet alleen. We moeten het samen doen. Als wij werken vanuit het hart, dan werkt dat als een magneet.”

Onze vacatures

Lijkt het je leuk om bij de Hartstichting te werken? We zijn regelmatig op zoek naar nieuwe collega's.

Bekijk onze vacatures

Meer lezen

Samen sterk voor gezonde harten

Digitale collecteweek was een succes