Groot onbegrip over opnemen tabak in duurzaamheidsindex

Gepubliceerd op: 12 september 2017
Laatst gewijzigd op: 19 oktober 2017

De Hartstichting vindt het bespottelijk dat het aandeel van een grote tabaksfabrikant wordt opgenomen in de Dow Jones Sustainability Index (DSJI).

Het is onbegrijpelijk dat dat het aandeel van British American Tobacco in de DSJI is opgenomen. Zeker nu de UN Global Compact net heeft besloten om tabaksproducten op een zwarte lijst te plaatsen.

Roken is geen vrije keuze

Floris Italianer, directeur van de Hartstichting: “Roken is allesbehalve een vrije keuze. Tabaksproducten stimuleren verslaving. Ze worden bewust zo gemaakt, addictive by design noemen ze dat. Wekelijks raken honderden kinderen verslaafd aan roken. Jaarlijks sterven 19.000 Nederlanders aan de gevolgen van roken en deze fabrikant is daar mede verantwoordelijk voor. Niet voor niets loopt er in ons land een voorgenomen rechtszaak tegen tabaksfabrikanten.”

Bespottelijke keuze

Italianer vervolgt: “Bovendien kan geen enkele tabaksproduct claimen dat het 100% zonder kinderarbeid is gemaakt. Hoe kunnen de aandelen van een dergelijk bedrijf worden opgenomen in een index die staat voor duurzaamheid? Het is bespottelijk, zeker nu de UN Global Compact tabak op de zwarte lijst heeft geplaatst.”

Dow Jones Sustainability Index

De Dow Jones Sustainability Index is gebaseerd op van bedrijfseconomische, milieu- en sociale prestaties. Per sector worden de beste bedrijven geselecteerd, ook vanuit de tabakssector. Bedrijven die op niet-duurzame en ethische wijze actief zijn, worden geweigerd.

> Meer over Dow Jones Sustainability Index

VN: tabak op zwarte lijst

Recent heeft de UN Global Compact juist besloten tabak op de zwarte lijst te zetten. De UN Global Compact is een initiatief van de Verenigde Naties en moedigt bedrijven wereldwijd aan om duurzaam en maatschappelijk verantwoord beleid te voeren. Bedrijven kunnen zich hierbij aansluiten.

Veel verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen gebruiken de UN Global Compact als richtlijn bij het maken van investeringsafwegingen. Italianer: “Wij zijn blij dat de UN Global Compact dit besluit heeft genomen. Het betekent dat heel veel institutionele beleggers, als ze de Global Compact serieus nemen, stoppen met beleggen in de tabaksindustrie.”