Gratis bloeddruk meten voor inwoners Den Haag

Gepubliceerd op: 15 januari 2019
Laatst gewijzigd op: 26 januari 2019

Inwoners van Den Haag hebben de primeur: zij kunnen als eerste in Nederland gratis hun bloeddruk laten controleren. Zij kunnen deze meten in de bieb, op het stadsdeelkantoor of bij de apotheek, om zo inzicht te krijgen in hun (hart)gezondheid.

De Hartstichting richt voor deze proef in januari meetpunten in verspreid over de stad. Doel is Hagenaars met een verhoogde bloeddruk tijdig op te sporen en hen te helpen bij het voorkomen van een hartinfarct, beroerte of een andere hart-of vaatziekte.

Bloeddruk meten in het openbaar

In Nederland is het nog niet normaal om je bloeddruk op openbare plaatsen te meten. In andere landen, zoals Engeland en de Verenigde Staten is dat wel zo. Daar kun je bijvoorbeeld je bloeddruk meten bij de kapper of in de supermarkt.

David Smeekes, huisarts werkzaam bij de Hartstichting:

"Het is belangrijk om je bloeddruk te kennen, ook als je gezond bent. Een verhoogde bloeddruk geeft meestal geen klachten, maar kan ongemerkt wel schade veroorzaken aan je bloedvaten, hart en hersenen. Daarom roepen wij mensen op: meet je bloeddruk, net zoals je ook wel eens op een weegschaal staat. Hiervoor moeten bloeddrukmeetpunten breed toegankelijk worden. Maar je kunt natuurlijk ook thuis meten.”

Meten is weten

Veel mensen weten niet dat je met een hoge bloeddruk een groter risico loopt op een hart- of vaatziekte. Bij een hoge bloeddruk staan de vaten steeds onder een te hoge druk.

Hoge bloeddruk voel je niet. Meten is de enige manier om erachter te komen. Dit is eenvoudig en pijnloos. Als je een verhoogde bloeddruk hebt en je bent er op tijd bij, dan kan je nog veel doen om deze te verlagen. Door niet te roken, meer te bewegen, gewicht te verliezen en minder zout te eten bijvoorbeeld. Hiermee verklein je de kans op een hart- of vaatziekte.

Jaarlijks kunnen in Nederland 1.500 sterfgevallen en 6.000 nieuwe gevallen van hart- en vaatziekten (hartinfarct, hartfalen en beroerte) voorkomen worden, als de bloeddruk met 2 mmHg daalt.

Wist je dat.... ...ongeveer 1 op de 3 volwassen Nederlanders een hoge bloeddruk heeft?

Waar kun je de bloeddruk meten?

Van 14 tot 25 januari kunnen inwoners van Den Haag de bloeddruk meten bij:

• BENU apotheek Veur, Agatha 3, 2264 LM Leidschendam
  • BENU apotheek Laakkwartier, Goeverneurlaan 519, 2523 CE Den Haag
  • Centrale bibliotheek, Spui 68, 2511 BT Den Haag
  • Stadsdeelkantoor Scheveningen, Scheveningseweg 303, 2584 AA Den Haag
  • Stadsdeelkantoor Leidschenveen-Ypenburg, Brigantijnlaan 303, 2496 ZT Den Haag

Later in het jaar kun je op meer meetpunten in Den Haag en de rest van Nederland terecht.

Advies na afloop

Na de meting krijg je advies over je bloeddrukwaarde en wat je zelf kunt doen om deze gezond te laten worden of te houden.

Meer over je bloeddruk

Bloeddruk thuis meten

Bloeddrukwaarden

Wat is bloeddruk?

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws