4 op de 5 Nederlanders kent gevolgen hoge bloeddruk niet

6 mei 2021
4 op de 5 Nederlanders kent gevolgen hoge bloeddruk niet

De Hartstichting onderzoekt jaarlijks de kennis van Nederlanders over bloeddruk. Uit het nieuwste onderzoek blijkt dat slechts 1 op de 5 weet dat een hoge bloeddruk het risico op hart- en vaatziekten, zoals een hartinfarct of beroerte, verhoogt. Ook weet ruim kwart van de Nederlanders niet dat je meestal niets van een hoge bloeddruk voelt.

Vanaf je 40ste jaarlijks je bloeddruk meten belangrijk

In Nederland hebben 1,2 miljoen mensen een hoge bloeddruk zonder dit zelf te weten. Een hoge bloeddruk voel je vaak niet, maar verhoogt wel de kans op een hartinfarct of beroerte.

Wist je dat hoge bloeddruk in Nederland:

• Een kwart van de sterfte aan hartziekten veroorzaakt?
  • ​Een derde van de sterfte aan beroertes veroorzaakt?

Vanaf je 40ste stijgt het risico op een hoge bloeddruk. Daarom roept de Hartstichting op om vanaf die leeftijd jaarlijks je bloeddruk te meten. Als je een hoge bloeddruk op tijd ontdekt, kun je daar vaak zelf nog veel aan doen.

Bloeddruk meten in stappen

Bekijk de video waarin arts David Smeekes uitlegt hoe je thuis je bloeddruk meet.

> Meer over bloeddruk meten

Risico op hart- en vaatziekten gestegen in coronatijd

Een gezonde leefstijl kan de bloeddruk verlagen. Hierdoor is ook het risico op hart- en vaatziekten lager. Sinds de corona-uitbraak is er meer aandacht voor een gezonde leefstijl: meer bewegen en gezond eten. Instituut &nipedpartner van de Hartstichting, deed hier onderzoek naar. Op basis van analyse van data concluderen zij dat sinds de corona-uitbraak de cholesterolwaarden, het gewicht en het risico op hart- en vaatziekten significant zijn gestegen.

Over &niped

&niped zet zich al 16 jaar in voor persoonlijke preventie in Nederland. De Persoonlijke Gezondheidscheck geeft mensen inzicht in hun gezondheid en motiveert hen om aan de slag te gaan met een gezonde leefstijl. Ruim 700 bedrijven en 350.000 mensen hebben gebruik gemaakt van het &niped e-healthplatform. Dit levert grote hoeveelheden data op. &niped stelt deze data beschikbaar voor wetenschappelijk onderzoek en werkt samen met haar partners aan een gezonder leven voor iedereen.

Reactie David Smeekes, arts bij de Hartstichting:

“Mensen met overgewicht hebben vaker een hoge bloeddruk. Een extra reden om je bloeddruk dan in de gaten te houden. Heb je overgewicht én een hoge bloeddruk? Dan helpt het om af te vallen. De bloeddruk kan dan met 5 tot 20 punten dalen. De kans op een beroerte en een hartinfarct nemen dan aanzienlijk af.”

Wat is het effect van gezond leven op je bloeddruk?

Bekijk hier hoeveel je bloeddruk gemiddeld daalt. Het effect verschilt per persoon en is groter bij mensen met hoge bloeddruk.

We helpen je graag

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting.

> Lees het laatste nieuws