Stel direct je vraag
Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Geen kinderreclame voor voeding buiten Schijf van Vijf

We moeten kinderen beter beschermen tegen reclame voor voedingsmiddelen die buiten de Schijf van Vijf vallen. Dat is de conclusie van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding na het lezen van de uitkomsten van een onderzoek van het Voedingscentrum.

Scherpere regelgeving nodig

De Alliantie wil kinderen beschermen tegen de kindermarketing van ongezonde voedingsmiddelen. Dit soort marketing draagt namelijk in belangrijke mate bij aan de dikmakende omgeving waarin kinderen opgroeien. Als er veel verleidingen zijn, zullen kinderen sneller ongezond eten.

De huidige regels van de voedingsindustrie laten te veel ruimte voor kindermarketing voor bijvoorbeeld frisdrank, chips, koekjes en ijs. Die regels zijn opgesteld door de voedingsindustrie en vastgelegd in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV). Zonder steun van de Alliantie.

Regels voor producten buiten de Schijf van Vijf

De Alliantie ziet gaten in de RVV. Dit zie je ook terug in de conclusies van het Voedingscentrum:

  • de voedingscriteria van de RVV zijn met name opgesteld voor categorieën van bewerkte producten, die meestal niet in de Schijf van Vijf vallen
  • het gaat vrijwel altijd om de minder gezonde voedingsmiddelen. Ze bevatten vaak meer zout, suiker en verzadigd vet en minder essentiële voedingsstoffen dan producten die wel in de Schijf van Vijf vallen
  • kinderen moeten beter beschermd worden tegen reclame voor producten die buiten de Schijf van Vijf staan door striktere voedingscriteria in te voeren

Meer lezen

Nederland schiet tekort in regelgeving kindermarketing

Nederland schiet tekort in regelgeving kindermarketing

Blog: stop met kindermarketing ongezonde voeding

Blog: stop met kindermarketing ongezonde voeding

Voor pers en media

Op de speciale nieuwssite voor pers en media vind je alle actualiteiten, persberichten en dossiers over de Hartstichting. 

> Lees het laatste nieuws