Fietsers brengen ruim kwart miljoen euro bij elkaar voor onderzoek

29 juli 2022
Fietsers brengen ruim kwart miljoen euro bij elkaar voor onderzoek

Deelnemers aan de CYCLE Parijs en CYCLE Berlin hebben deze zomer ruim 263.000 euro bij elkaar gefietst. Met dit geld kunnen wetenschappers onderzoek doen naar oplossingen om hart- en vaatziekten eerder op te sporen en beter te behandelen.

De in totaal 194 fietsers legden bij elkaar opgeteld een tocht van 1200 kilometer af. De ene groep fietste naar de Eifeltoren in Parijs en de andere groep naar de Brandenburger Tor in Berlijn.

Pareltje

Mirjam was een van de deelnemers. “Het is bijzonder om met deze inspanning geld in te zamelen voor het goede doel,” zegt ze. “Het was een onvergetelijke ervaring. De verzorging onderweg en de enthousiaste aanmoedigingen trekken je door de zware momenten heen. CYCLE is een pareltje. De kleinschaligheid maakt het extra persoonlijk en de sfeer fantastisch!”

Directeur Hans Snijder van de Hartstichting: "De opbrengst is indrukwekkend. We zijn de deelnemers dankbaar voor deze bijdrage aan het onderzoek. Het geld is hard nodig om stappen te kunnen zetten voor gezonde harten. We hopen dat deelnemers anderen inspireren om ook in beweging te komen.”

Eigen land

De volgende editie van CYCLE vindt plaats in eigen land. Deze start op zondag 25 september vanaf de voormalige vliegbasis Soesterberg en is uniek vanwege meerdere routes, afstanden en ondergronden. Het evenement is daardoor geschikt voor zowel mountainbikers, wielrenners, gravelbikers en andere sportieve fietsers. En voor zowel beginners als gevorderden.